- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Hans van der Pas
- Toelichting
-
De vergadering is volledig terug te kijken via Raadsvergadering 15 mei 2025
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter opent de raadsvergadering om 19.30 uur. Hij deelt mede dat er bericht van verhindering is ontvangen van de heer Snoeks (SP).
-
2
Besluit
De raad besluit om agendapunt 8.a, het Raadsvoorstel Gezondheidsbeleid, als hamerstuk te behandelen.
Verder besluit de raad om agendapunt 8.c, het raadsvoorstel Omklap N605 Volkel, van de agenda te halen.
Verder stelt de raad de agenda conform het concept vast, met inachtneming van het volgende:
- Er is een voorstel van het presidium toegevoegd aan de agenda. Dit voorstel betreft de benoeming van commissieleden niet-zijnde raadsleden. Dit voorstel is toegevoegd als agendapunt 3.
- Er zijn geen vragen voor de rondvraag ingediend.
- Gewoon Uden heeft een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Concrete stappen voor openbare toiletvoorzieningen in gemeente Maashorst'. Deze motie is toegevoegd als agendapunt 9.
De heer Maathuis (Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) wordt door het lot aangewezen als degene die bij een hoofdelijke stemming het eerst zijn stem zal uitbrengen.
-
3
PRO heeft laten weten de heer K. (Kay) den Teuling voor te dragen om als burgerlid en lid van beide raadscommissies te laten benoemen door de raad. De heer Den Teuling heeft aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen.
Daarnaast heeft Gewoon Uden laten weten de heer L.J.G. (Leon) Deijnen voor te dragen om als burgerlid en lid van beide raadscommissies te laten benoemen door de raad. Ook de heer Deijnen heeft aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen.
Verder hebben de zes raadsleden van de fracties Voor de Dorpen en Maashorst Vooruit aangegeven vanaf 15 mei 2025 verder te gaan als één fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit. Omdat de individuele fracties Voor de Dorpen en Maashorst Vooruit vanaf 15 mei 2025 niet meer vertegenwoordigd zijn in de raad, kunnen de burgerleden vanaf dat moment ook niet meer deze fracties vertegenwoordigen. Zij zijn vanaf dat moment geen burgerlid meer. De nieuwe fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit wil mevrouw Van Dijk en de heer Parijs de fractie laten vertegenwoordigen als burgerleden. Zij moeten opnieuw benoemd worden als burgerleden voor deze fractie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De volgende personen te benoemen als commissielid niet-zijnde raadslid, lid van de commissie Samenleving en Bestuur, en lid van de commissie Ruimte, Economie en Financiën:
- de heer K. (Kay) den Teuling;
- de heer L.J.G. (Leon) Deijnen;
- mevrouw A.J.M. (Anne) van Dijk;
- de heer R. (René) Parijs.
Besluit
De raad stelt een commissie tot onderzoek van de geloofsbrieven in. Deze commissie bestaat uit de heer De Veer (Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit), de heer Minten (CDA) en de heer Kardol (UdenPlusLanderd).
De raad schorst de vergadering van 19.40 tot 19.50 uur.
De commissie tot onderzoek van de geloofsbrieven adviseert de heer K. (Kay) den Teuling te benoemen tot commissielid niet-zijnde raadslid namens PRO en de heer L.J.G. (Leon) Deijnen te benoemen tot commissielid niet-zijnde raadslid namens Gewoon Uden.
De raad besluit hierna de volgende personen te benoemen als commissielid niet-zijnde raadslid, lid van de commissie Samenleving en Bestuur, en lid van de commissie Ruimte, Economie en Financiën:
- de heer K. (Kay) den Teuling;
- de heer L.J.G. (Leon) Deijnen;
- mevrouw A.J.M. (Anne) van Dijk;
- de heer R. (René) Parijs.
De heer Den Teuling, de heer Deijnen, mevrouw Van Dijk en de heer Parijs leggen de verklaring en belofte af.
-
4
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
De raad stelt de besluitenlijst van de raadsvergadering van 3 april 2025 conform het concept vast.
-
5
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
Bijlagen
Besluit
De raad besluit tot afdoening van de ingekomen stukken overeenkomstig de daarbij aangeven voorstellen.
-
6
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
Besluit
Niet van toepassing.
Er zijn voor de rondvraag geen vragen ingediend.
-
7
Door de raadscommissies is onderstaand raadsvoorstel geagendeerd als hamerstuk.
-
7.a
Volgens de Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 dient de gemeenteraad de werkwijze van de rekenkamer na twee jaar te evalueren. Aangezien de rekenkamer van de gemeente Maashorst op 1 maart 2023 van start is gegaan, is het nu tijd om de werkwijze van de rekenkamer te beoordelen. Dit voorstel heeft tot doel de evaluatie van de werking van de rekenkamer vast te stellen, waarbij de focus ligt op de effectiviteit en de werkwijze van de rekenkamer in het uitvoeren van haar taak binnen de gemeente Maashorst.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie GroenLinks (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit (6), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Evaluatie werkwijze rekenkamer Maashorst 2025 vast te stellen.
- De Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 als volgt te wijzigen:
Artikel 12 komt te luiden:
Artikel 12. Evaluatie
De raad evalueert de werkwijze van de rekenkamer in september 2028 en vanaf dat moment elke drie jaar.Besluit
- De Evaluatie werkwijze rekenkamer Maashorst 2025 vast te stellen.
- De Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 als volgt te wijzigen:
Artikel 12 komt te luiden:
Artikel 12. Evaluatie
De raad evalueert de werkwijze van de rekenkamer in september 2028 en vanaf dat moment elke drie jaar.Unaniem besloten.
-
8
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking. Dit geldt niet voor agendapunt 8.c, het Raadsvoorstel Omklap N605 Volkel. De commissie Ruimte, Economie en Financiën heeft tijdens vergadering van 8 mei 2025 de raad geadviseerd dit raadsvoorstel niet besluitvormend te behandelen.
-
8.a
Iedereen krijgt maar één lichaam en moet daar een leven lang goed voor zorgen. Een goede gezondheid is daarom erg belangrijk. Naast goede zorg wordt het steeds belangrijker om gezond leven te stimuleren.
We staan voor grote uitdagingen. Door vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig, terwijl er juist minder zorgpersoneel is. Daarom moeten we voorkomen dat mensen zorg nodig hebben en elkaar meer helpen. Tegelijkertijd groeien de gezondheidsverschillen tussen groepen inwoners. Niet iedereen heeft dezelfde kansen op een gezond leven. Het is daarom belangrijk om meer in te zetten op een gezonde leefstijl en preventie. De gemeente speelt hierin een belangrijke rol. Het nieuwe gezondheidsbeleid ‘Overal aandacht voor gezondheid’ legt de basis voor een toekomstgerichte aanpak in gemeente Maashorst.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie GroenLinks (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit (6), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het gezondheidsbeleid ‘overal aandacht voor gezondheid’ vast te stellen.
Besluit
Het gezondheidsbeleid ‘overal aandacht voor gezondheid’ vast te stellen.
Over dit agendapunt vindt geen beraadslaging plaats.
Mevrouw Vissers (SP) legt als stemverklaring af dat de SP met het raadsvoorstel kan instemmen. Maar de fractie heeft wel haar twijfels, omdat het geen uitgewerkt plan is en de financiën voor de jaren na 2026 niet duidelijk zijn. Daarom heeft de SP haar zorgen en hoopt de SP dat de evaluatie tijdig komt, zodat de raad daarin meegenomen wordt.
De raad besluit dit unaniem.
-
8.b
Onze gemeente heeft diverse ruimtevragende opgaven, waaronder woningbouw voor spoedzoekers en starters, de opvang van vluchtelingen (migratieopgave), natuurcompensatie van woningbouwontwikkeling en de permanente huisvesting van sportvereniging Uden Red Sox. Daarom zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om deze opgaven te combineren.
Over de migratieopgave
Net als andere gemeenten in Nederland, hebben we een wettelijke verplichting om vluchtelingen op te vangen. Die verantwoordelijkheid nemen we in Maashorst serieus: wij willen mensen die moesten vluchten uit eigen land een goed en veilig onderkomen bieden. We zien dat als onze plicht en kiezen er bewust voor om te zorgen voor goede voorzieningen, passend bij de draagkracht van onze gemeente en de gastvrijheid waarmee we in de regio al van oudsher bekend staan.
Bij onze opgave voor de opvang van vluchtelingen gaat het in totaal over ongeveer 750 mensen. Denk aan vluchtelingen uit Oekraïne en asielzoekers. Op dit moment vangen we al zo’n 450 mensen op, maar onze opgave is groter. Voor een groot aantal vluchtelingen moeten we dus nog opvangruimte vinden. Daar komt bij dat de huidige asielopvanglocatie in het Van der Valkhotel per 1 oktober ’26 eindigt. Dat hebben we bij de start zo afgesproken en daar houden we ons aan.
Deze einddatum maakt onze opgave om nieuwe opvang- en huisvestingsplekken te realiseren nog noodzakelijker. Wanneer de opvang sluit zonder dat er een vervangende locatie beschikbaar is, voldoen we niet meer aan de Spreidingswet. Maar belangrijker: de huidige bewoners van de noodopvang hebben dan vanaf 1 oktober 2026 geen verblijfplaats meer in onze gemeente. De ervaring met de huidige noodopvang is overigens erg positief. We willen de bewoners van de huidige noodopvang graag een nieuwe plek bieden binnen de gemeente, waar ze verder kunnen werken aan hun integratie en zelfredzaamheid.
Over de woningbouwopgave
Ook is er in onze gemeente nog steeds sprake van een grote behoefte aan woonruimte, met name onder starters op de woningmarkt en spoedzoekers. Spoedzoekers zijn mensen met een dringende woonbehoefte die snel een woning nodig hebben, maar niet in aanmerking komen voor speciale hulp of voorrang. Dit zijn bijvoorbeeld huidige inwoners die met spoed een woning zoeken na een scheiding, economisch daklozen (thuislozen), woningzoekenden vanwege werk. Starters slagen evenmin op de reguliere woningmarkt. Dat komt enerzijds door de hoge prijzen, maar ook doordat velen van hen nog onvoldoende inschrijftijd hebben opgebouwd om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Ook voor deze mensen voelen we een verantwoordelijkheid en willen we een oplossing bieden.
Opgaven combineren
We zien een mooie kans om deze verschillende doelgroepen met elkaar te combineren en een impuls te geven aan zowel de migratie- als de reguliere woningbouwopgave. Door de opgaven samen beet te pakken, kunnen we iets moois realiseren voor mensen die snel een woning nodig hebben en tegelijkertijd voldoen aan onze taakstelling voor de opvang van vluchtelingen. Dit past ook goed bij de uitkomsten van de in 2024 georganiseerde dialoogsessies met inwoners, de uitkomsten van het draagvlakonderzoek en de eerder vastgestelde uitgangspunten van de raad.
Op basis van de wensen van zowel de raad als inwoners hebben we gezocht naar locaties in verschillende kernen van onze gemeente waar we huisvesting kunnen realiseren voor een combinatie van doelgroepen. Op de Boekelsedijk in Uden, de Repelakker in Zeeland en de Molenaarstraat in Schaijk zijn op basis van de vastgestelde uitgangspunten hiervoor het meest geschikt. Op deze drie locaties willen we samen met samenwerkingspartners zoals het COA en 3/11 de woningcorporaties gaan onderzoeken of deze inzet haalbaar is. We weten nog niet hoe de exacte invulling op deze locaties eruit zal zien. Maar er heeft, naar onze mening, goede afweging plaatsgevonden, rekening houdend met de wens om doelgroepen te combineren en de opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk te spreiden over de kernen van onze gemeente. Ook hebben we geleerd van eerdere processen: nadere uitwerking van de locaties bespreken we graag met de raad, door middel van het vragen van wensen en bedenkingen. Daarnaast gaan we ook graag in gesprek met inwoners over de nadere uitwerking van de locaties.
14-5-2025: er zijn veertien amendementen toegevoegd.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie GroenLinks (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit (6)tegenFractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voorgenomen besluit van het college om de drie locaties Boekelsedijk in Uden, Repelakker in Zeeland en Molenaarstaat in Schaijk als ontwikkellocaties aan te wijzen voor een impuls aan de urgente migratie- en huisvestingsopgaven, met:
- op locatie Boekelsedijk in Uden plek voor circa 500 mensen;
- op locatie Repelakker in Zeeland plek voor circa 250 mensen;
- op locatie Molenaarstraat in Schaijk plek voor circa 250 mensen.
2. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken aan het college over het voornemen van het college om een overeenkomst te sluiten met het COA om te komen tot een opvangvoorziening voor circa 300 asielzoekers op de Boekelsedijk en voor 29 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) op de andere bovengenoemde locaties.Besluit
De raad schorst de vergadering van 21.18 tot 21.36 uur.
Het voorstel om voor de beraadslaging van de raad geen tweede termijn te gebruiken wordt aangenomen met 27 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, de heren Minten, Derks, Geurts van Kessel en Poels van CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO, FVD Maashorst en GroenLinks) en 3 stemmen tegen (de heer Bongaerts van CDA en SP).
Op de amendementen besluit de raad als volgt:
- het amendement Kleinschalige huisvesting wordt verworpen met 5 stemmen voor (SP, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst) en 25 stemmen tegen (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, Gewoon Uden, PRO en GroenLinks);
- het amendement Alternatieve locatie voor Boekelsedijk in Uden wordt verworpen met 10 stemmen voor (VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst) en 20 stemmen tegen (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, PRO en GroenLinks);
- het amendement Alternatieve kleinschalige locatie(s) wordt verworpen met 10 stemmen voor (VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst) en 20 stemmen tegen (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, PRO en GroenLinks);
- het amendement Geen opvangvoorziening Boekelsedijk wordt verworpen met 10 stemmen voor (VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst) en 20 stemmen tegen (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, PRO en GroenLinks);
- het amendement Kleinschalige opvang wordt verworpen met 10 stemmen voor (VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst) en 20 stemmen tegen (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, PRO en GroenLinks);
- het amendement Meer woningen voor onze eigen inwoners wordt aangenomen met 23 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, PRO, FVD Maashorst en GroenLinks) en 7 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en UdenPlusLanderd);
- het amendement Levensduur tijdelijke woningen wordt unaniem aangenomen;
- het amendement Niemand op straat wordt aangenomen met 29 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 1 stem tegen (FVD Maashorst);
- het amendement Zo min mogelijk leegstand op de drie locaties wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Voorkom gettovorming wordt verworpen met 7 stemmen voor (SP, UdenPlusLanderd, PRO, FVD Maashorst en GroenLinks) en 23 stemmen tegen (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD en Gewoon Uden);
- het amendement Zoveel mogelijk gestapelde bouw wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, SP, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Voorbereiding permanente invulling locatie Boekelsedijk wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement SMART en efficiënt inrichten beoogde woningbouwlocaties Zeeland en Schaijk wordt aangenomen met 26 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 4 stemmen tegen (VVD en FVD Maashorst);
- het amendement Groene zone op de Molenaarstraat wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, SP, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Ontsluiting Velmolenweg wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, SP, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Tunnel N264-Boekelsedijk wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Onderzoek naar alternatieve ontsluiting Repelakker wordt aangenomen met 29 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 1 stem tegen (FVD Maashorst);
- het amendement Verkeerafwikkeling en (verkeers)veiligheid op orde wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Integratie wordt aangenomen met wordt aangenomen met 29 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 1 stem tegen (FVD Maashorst);
- het amendement Taallessen wordt aangenomen met wordt aangenomen met 27 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 3 stemmen tegen (SP en FVD Maashorst);
- het amendement Toeleiding werk wordt aangenomen met 29 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 1 stem tegen (FVD Maashorst);
- het amendement Klankbordgroep voor elke beoogde locatie migratieopgaven wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Vasthouden voorwaarden opvang Van der Valk-hotel wordt aangenomen met 25 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO, FVD Maashorst en GroenLinks) en 5 stemmen tegen (VVD en Gewoon Uden);
- het amendement Samenstelling asielzoekerscentrum wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst);
- het amendement Veiligheidsplan wordt aangenomen met 29 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 1 stem tegen (FVD Maashorst);
- het amendement Overleg Verbeteren veiligheidsgevoel wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Voorwaarden aan opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Mogelijkheid bestuursovereenkomst eenzijdig op te zeggen wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Financiële middelen Spreidingswet wordt aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst);
- het amendement Zelf eten bereiden wordt aangenomen met 25 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, de heer de Ridder van Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 5 stemmen tegen (VVD, de heer Geerders van Gewoon Uden en FVD Maashorst); en
- het amendement Internet en wifi wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, SP, Gewoon Uden en FVD Maashorst).
Hierna stemt de raad met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, SP, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst) het geamendeerde voorstel om:
1. De volgende wensen en bedenkingen aan het college kenbaar te maken over het voorgenomen besluit van het college om de drie locaties Boekelsedijk in Uden, Repelakker in Zeeland en Molenaarstaat in Schaijk als ontwikkellocaties aan te wijzen voor een impuls aan de urgente migratie- en huisvestingsopgaven, met op locatie Boekelsedijk in Uden plek voor circa 500 mensen, op locatie Repelakker in Zeeland plek voor circa 250 mensen, en op locatie Molenaarstraat in Schaijk plek voor circa 250 mensen:
- de wens om, indien mogelijk binnen de uitgangspunten, nog meer woningen te realiseren voor onze eigen inwoners. Dit kan door geen 300, maar bijvoorbeeld 400 personen te huisvesten, mits daar behoefte aan is vanuit de inwoners van onze gemeente en mits ruimtelijk inpasbaar;
- de bedenking bij de grote hoeveelheid tijdelijke woningen, namelijk voor 671 bewoners, die geplaatst wordt op de drie locaties. We hebben onze bedenkingen of er over 5 of 10 jaar voldoende vervangende woonruimte beschikbaar is. De raad heeft de wens dat het college met een haalbaar langetermijnplan komt, waarin staat hoe na afloop van de tijdelijke opvang voldoende passende woonruimte beschikbaar zal zijn, zodat er geen nieuwe woonproblemen ontstaan;
- de wens dat het college nu al start met het maken van een plan om ervoor te zorgen dat na de verlopen tijdelijke huisvesting er alternatieve woonruimte is voor deze doelgroep;
- de wens dat op deze drie locaties zo min mogelijk leegstand is, waarmee we bedoelen dat als er woonplekken beschikbaar komen in verband met een verminderde vraag naar opvang van Oekraïners en statushouders, deze woonplekken beschikbaar moeten komen voor starters en spoedzoekers;
- de wens dat, als sprake is van leegstand bij de COA-locatie, het college in gesprek gaat met het COA om deze woonruimte te benutten voor statushouders, spoedzoekers, Oekraïners en starters;
- de wens zo mogelijk gestapelde bouw toe te passen in de ontwikkeling van de locaties, daar waar dit een prettigere leefomgeving ten goede komt;
- de wens dat het college alvast voorbereidingen treft voor een permanente invulling van de locatie Boekelsedijk in Uden en hiervoor een gebiedsvisie opstelt in samenspraak met inwoners en (sport)verenigingen in het omliggende gebied;
- de wens om de locaties Repelakker in Zeeland en Molenaarstraat in Schaijk, planologisch en infrastructureel “smart” in te richten, zodat er geen of zo min mogelijk extra kosten meer zijn als het tot permanente woningbouw komt;
- de wens om op de locatie Molenaarstraat nu alvast de aanleg van een groene zone ter hoogte van de speeltuin Korte Zwaard/Lange Spruit te onderzoeken;
- de wens om in de ontwikkeling van de locatie Boekelsedijk in Uden de mogelijkheid te bekijken een ontsluiting richting de Velmolenweg te ontwikkelen, bijvoorbeeld parallel aan de N264;
- de wens om er alles aan te doen de tunnel aan de Boekelsedijk in Uden onder de N264 tot een veilige doorgang te maken en te onderzoeken of in deze situatie de tunnel aangepast kan worden in de breedte, voor meerdere soorten langzaam verkeer;
- de wens dat het college op locatie Repelakker alternatieve ontsluitingsmogelijkheden gaat onderzoeken, waarbij verder wordt gekeken dan ontsluiting via Voederheil;
- de wens dat de verkeerssituatie wordt aangepast op de toevoeging van 250/500 inwoners; en
- de wens om de verkeersafwikkeling en (verkeers)veiligheid op alle drie de locaties, in afstemming met belanghebbenden, te optimaliseren voordat de (opvang)locaties geopend worden.
2. De volgende wensen en bedenking aan het college kenbaar te maken over het voornemen van het college om een overeenkomst te sluiten met het COA om te komen tot een opvangvoorziening voor circa 300 asielzoekers op de Boekelsedijk in Uden en voor 29 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) op de Repelakker in Zeeland en/of Molenaarstraat in Schaijk:
- de bedenking dat de cultuurverschillen tussen aan de ene kant onze inwoners en aan de andere asielzoekers, statushouders en Oekraïners soms groot kan zijn. Dit beperkt hen om mee te doen in de maatschappij. De raad wenst dat er zo snel mogelijk gestart wordt met integratiecursussen (taal, cultuur en omgangsvormen), het liefst zodra een vluchteling arriveert in onze gemeente. Verder is de wens om hierover afspraken te maken met het COA;
- de wens om de raad op de hoogte te stellen van deze onderhandelingen;
- de wens om meer dan nu in het Van der Valk Hotel en later op de nieuwe locatie mensen te motiveren en overtuigen om alvast een start te maken naar de eventuele inburgering;
- de wens om, meer nog dan nu in het Van der Valk Hotel het geval is, mensen te helpen in de toeleiding naar werk, en hierover concrete afspraken te maken met het COA;
- de wens om voor elke locatie een klankbordgroep met omwonenden en gebruikers uit de omgeving te formeren, mits daar behoefte aan is, met wie de gemeente en het COA tijdens de ingebruikname van de opvangvoorziening regelmatig in overleg gaan over de gang van zaken bij deze voorziening, met hierbij de wens om hierover via een nieuwsbrief te communiceren;
- de wens om in de overeenkomst(en) met het COA voor de drie locaties vast te houden aan dat wat is afgesproken met het COA voor de opvang in het Van der Valk-hotel, met name het volgende: a. er moet een Veiligheids- en Omgevingsplan zijn, voordat de opvang van start gaat; b. aan de Boekelsedijk in Uden worden bij voorkeur alleen gezinnen en kansrijke asielzoekers opgevangen;
- de wens dat ten minste alle bestaande voorzieningen bij Van der Valk meeverhuizen naar de nieuwe locatie aan de Boekelsedijk;
- de wens om met het COA te onderhandelen dat op de locatie aan de Boekelsedijk zoveel mogelijk gezinnen en statushouders gehuisvest worden en geen/zo min mogelijk alleenstaande mannen;
- de wens dat het college het initiatief neemt om een nader samen te stellen relevante groep inwoners en direct betrokkenen te betrekken bij het opstellen van een veiligheidsplan dat de zorgen omtrent veiligheid in voldoende mate wegneemt;
- de wens dit veiligheidsplan ter informatie te verstekken aan de gemeenteraad;
- de wens om het veiligheidsgevoel van onze inwoners te verbeteren door dit samen met het COA in overleg met omwonenden en gebruikers uit de omgeving van de Boekelsedijk in Uden, Repelakker in Zeeland en Molenaarstraat in Schaijk op te pakken, en hierbij te kijken naar zaken als verlichting in de omgeving, verlichting langs routes, beveiliging en camera’s, naar het voorbeeld van de noodopvang bij het Van der Valk-hotel;
- de wens om in de overeenkomst met het COA aan de opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) de volgende voorwaarden te verbinden: a. bij de opvang moet 24/7 begeleiding aanwezig zijn; b. de opvang in een woonvoorziening gebeurt die door het COA beheerd wordt; c. er mag geen sprake zijn van (amv’ers die vallen onder) intensief begeleidende opvang amv (IBA) of perspectief opvang Nidos (PON); en d. uitgangspunt bij de opvang is de eigen taakstelling van de gemeente Maashorst;
- de wens om in de bestuursovereenkomst op te nemen dat: a. als de afspraken in of voortvloeiend uit de bestuursovereenkomst niet worden nagekomen, de ontstane situatie zo spoedig mogelijk adequaat wordt opgelost; en b. als dit niet gebeurt, de gemeente de mogelijkheid heeft om de bestuursovereenkomst eenzijdig op te zeggen zonder dat dit de gemeente geld kost, met name zonder dat de gemeente aansprakelijk is voor de schade die het COA daardoor lijdt;
- de wens om de raad na het sluiten van de bestuursovereenkomst te informeren over de inzet van de vrij besteedbare financiële middelen die de gemeente krijgt vanuit de Spreidingswet;
- de wens om in de bestuursovereenkomst met het COA als voorwaarde op te nemen dat asielzoekers zelf hun eten moeten bereiden en dat daarvoor de faciliteiten beschikbaar moeten zijn; en
- de wens nu al meteen na te denken en met het COA afspraken te maken over een hele goede internet- en wifiverbinding op deze locaties.
Wethouder Sour doet ten aanzien van de wens na te denken en met het COA afspraken te maken over een hele goede internet- en wifiverbinding op deze locaties (het amendement ‘Internet en wifi’), de toezegging om ook voor de sportverenigingen nabij de Boekelsedijk in Uden te kijken naar een goede internet- en wifiverbinding als dit gecombineerd kan worden en er koppelkansen liggen.
Mevrouw Francken (VVD) legt een stemverklaring af over de amendementen die betrekking hebben op de ontwikkellocatie Boekelsedijk in Uden. Zij geeft aan dat de VVD de amendementen waarin wordt gesproken over de Boekelsedijk niet zal steunen, ondanks dat er door verschillende fracties goede voorwaarden zijn geschetst waaronder de huisvesting daar volgens die fracties kan plaatsvinden. Echter, het steunen van deze amendementen zou impliciet uitspreken dat de VVD wel voor die locatie is. Dat is de VVD niet. Dus hoewel de VVD de voorwaarden en de suggesties kan waarderen en eigenlijk wel willen meenemen, is de VVD expliciet tegen opvang aan de Boekelsedijk en zal de VVD zal deze amendementen daarom niet steunen.
De heer Kardol (UdenPlusLanderd) legt een stemverklaring af bij het amendement Alternatieve locatie voor Boekelsedijk in Uden. In het amendement staat dat gezocht moet worden naar een of één alternatieve locatie. Als hiermee wordt bedoeld één locatie, is UdenPlusLanderd daarop tegen, omdat de fractie juist vindt dat er meer spreiding moet komen.
De heer Kardol (UdenPlusLanderd) legt een stemverklaring af bij het amendement Kleinschalige opvang. UdenPlusLanderd stem voor het amendement, met de restrictie dat 50 niet het absolute maximum hoeft te zijn. Dat kan opschuiven.
De heer Van Tiel (UdenPlusLanderd) legt een stemverklaring af bij het amendement Verkeerafwikkeling en (verkeers)veiligheid op orde. Het feit dat in het amendement 500 inwoners wordt genoemd, impliceert niet dat de fractie akkoord gaat met 500 inwoners. Wat UdenPlusLanderd betreft wordt die 500 geschrapt. De fractie is wel voor de verkeersveiligheid.
Amendementen
Titel Alternatieve kleinschalige locatie(s) (VVD) Alternatieve locatie voor Boekelsedijk in Uden (SP) Financiële middelen Spreidingswet (CDA) Geen opvangvoorziening Boekelsedijk (VVD) Groene zone op de Molenaarstraat (GroenLinks en PRO) Integratie (SP) Internet en wifi (GroenLinks en PRO) Klankbordgroep voor elke beoogde locatie migratieopgaven (CDA, Jong Maashorst en Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Kleinschaligere huisvesting (SP) Kleinschaligere opvang (SP) Levensduur tijdelijke woningen (SP) Meer woningen voor onze eigen inwoners (Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA en Jong Maashorst) Mogelijkheid bestuursovereenkomst eenzijdig op te zeggen (CDA) Niemand op straat (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Onderzoek naar alternatieve ontsluiting Repelakker (Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA en Jong Maashorst) Ontsluiting Velmolenweg (GroenLinks en PRO) Overleg Verbeteren veiligheidsgevoel (CDA, Jong Maashorst en Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Samenstelling asielzoekerscentrum (SP) SMART en efficiënt inrichten beoogde woningbouwlocaties Zeeland en Schaijk (CDA, Jong Maashorst en Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Taallessen (GroenLinks en PRO) Toeleiding werk (GroenLinks en PRO) Tunnel N264-Boekelsedijk (GroenLinks en PRO) Vasthouden voorwaarden opvang Van der Valk-hotel (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Veiligheidsplan (PRO en GroenLinks) Verkeerafwikkeling en (verkeers)veiligheid op orde (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Voorbereiding permanente invulling locatie Boekelsedijk (Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA en Jong Maashorst) Voorkom gettovorming (SP) Voorwaarden aan opvang alleenstaande minderjarige vreemdelingen (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Zelf eten bereiden (GroenLinks en PRO) Zo min mogelijk leegstand op de drie locaties (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit) Zoveel mogelijk gestapelde bouw (GroenLinks en PRO) Toezeggingen
Titel Koppelkansen internet en wifi sportverenigingen Boekelsedijk in Uden -
8.c
In 2019 zijn we begonnen met het plannen van de verlegging van de N605 naar de oostkant van Volkel. De huidige weg zorgt ervoor dat het dorp niet verder kan groeien en geeft overlast voor de mensen die langs de weg wonen. In 2021 is er door de raad van de voormalige gemeente Uden besloten (agendapunt 7a) om het voorkeursalternatief (alternatief C) verder uit te werken tot een voorkeursvariant tijdens de planstudiefase. In 2024 zijn er in de intentieverklaring N605 Volkel (bijlage 1) met de provincie Noord-Brabant afspraken vastgelegd rondom de planstudie. In de intentieverklaring N605 Volkel met de provincie Noord-Brabant is vastgelegd dat er aan het einde van de planstudie een go/no go-moment komt om te beslissen of het plan verder gaat naar de realisatie. Omdat het een substantiële opgave is qua financiën wordt de raad gevraagd deze beslissing te nemen.
8 mei 2025: de commissie Ruimte, Economie en Financiën heeft tijdens vergadering van 8 mei 2025 de raad geadviseerd dit raadsvoorstel niet besluitvormend te behandelen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Door te gaan van de planstudiefase naar de realisatiefase met het project Omklap N605 Volkel (='go'!);
- Het conceptontwerp, inclusief de fietstunnel Heikantsepad, maar exclusief de fietstunnel Wilgenstraat, als basis te nemen voor het benodigde aanvullend krediet;
- Het conceptontwerp als autonome ontwikkeling op te nemen in de kadernota 2026-2029, inclusief de benodigde financiële middelen.
Besluit
Niet van toepassing.
De raad heeft besloten dit agendapunt van de agenda te halen.
-
9
Op 14 mei 2025 heeft Gewoon Uden een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Concrete stappen voor openbare toiletvoorzieningen in gemeente Maashorst'. De motie wordt mede ingediend door UdenPlusLanderd, PRO, GroenLinks, VVD, CDA en SP.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie GroenLinks (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit (6), Fractie VVD (3)tegenFractie Forum voor Democratie (1)Bijlagen
Besluit
De motie 'Concrete stappen voor openbare toiletvoorzieningen in gemeente Maashorst' wordt aangenomen met 29 stemmen voor (Jong Maashorst, Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit, CDA, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 1 stem tegen (FVD Maashorst).
Moties
Titel Concrete stappen voor openbare toiletvoorzieningen in gemeente Maashorst -
10
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter sluit de vergadering om 23.31 uur.