Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën
donderdag 15 januari 2026
- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Dennis van Tiel
- Toelichting
-
Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2.
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.
-
3
Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen die het werkveld van de commissie betreffen. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken is dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
Insprekers dienen zich uiterlijk woensdag 14 januari 2026 om 12.00 uur bij de commissiegriffier aan te melden via griffie@gemeentemaashorst.nl.
-
4
De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
-
5
De commissie wordt gevraagd het overzicht Toezeggingen en het overzicht Moties vast te stellen.
-
6
Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.
-
7
De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
-
8Oordeelsvorming over adviesnota's, opinienota's en andere stukken
-
8.a
Begin 2025 is de Rekenkamer een QuickScan gestart naar het proces van registreren en behandelen van de SPUK-regelingen die de gemeente Maashorst heeft ontvangen van het Rijk. Het doel was om aan de hand van de gevolgde werkwijze bij deze gelden na te gaan of er attentiepunten voor de raad zijn, vooral omdat er nog steeds gelden met een zekere doelstelling van het Rijk worden ontvangen. Voorbeelden zijn duurzaamheidssubsidies en middelen voor huisvesting van asielzoekers en Oekraïners. De essentie van het door het Rijk beschikbaar stellen van deze middelen is dat zij de doelgroep bereiken en dat dit kan worden vastgesteld.
De Rekenkamer kiest voor de vorm van een onderzoeksrapportage omdat het onderzoek net als bij een regulier onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid (met conclusies en aanbevelingen) naar de mening van de Rekenkamer attentiepunten oplevert voor de raad. Er ligt een onderzoeksrapport voor met het voorstel om het college te verzoeken verbeteringen aan te brengen in de rapportage en verantwoording.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
het college van burgemeester en wethouders te verzoeken om:
1. In alle relevante P&C-documenten (zoals begroting, jaarrekening en tussentijdse rapportages) SPUK-gelden afzonderlijk te benoemen en toe te lichten;
2. Bij alle SPUK-regelingen een uniforme en compacte rapportagestructuur aan te houden, inclusief: - doel van de regeling; - financiële stand van zaken; - bereikte resultaten/prestaties; - eventuele risico’s en restbudgetten -
8.b
In september 2025 heeft het college het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Maashorst vastgesteld. Dit programma geeft uitvoering aan de ambities uit het Beleidsprogramma Mobiliteit, waarin wordt ingezet op een duurzaam veilig mobiliteitsnetwerk, gezonde en toekomstbestendige keuzes volgens het STOMP-principe, en een goed bereikbare gemeente voor alle doelgroepen. Met dit voorstel wordt beoogd stappen te zetten om deze ambities te realiseren en zo bij te dragen aan de doelen uit het Beleidsprogramma Mobiliteit.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken op het voorgenomen besluit van het College om het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Maashorst vast te stellen.
2. Kredieten beschikbaar te stellen voor de realisatie van mobiliteitsmaatregelen van
a. € 60.000 in 2026
b. € 2.191.000 in 2027
c. € 2.140.000 in 2028
d. € 1.148.000 in 2029
3. Incidentele middelen beschikbaar te stellen voor onderzoek en beleid van
a. € 415.000 in 2026
b. € 75.000 in 2027
c. € 45.000 in 2028
d. € 140.000 in 2029
4. Het Gemeentelijk Verkeer en VervoersPlan (GVVP) inclusief de financiële middelen zoals omschreven op pagina 1 van het financieel overzicht (bijlage 4) in te trekken.
5. De vrijkomende structurele dekking vervolgens beschikbaar te stellen voor het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Maashorst ter dekking van de kredieten met een oplopende structurele last van € 150.300 in 2030.
6. Een gedeelte van de vrijkomende incidentele dekking te weten €505.000beschikbaar te stellen en te onttrekken uit het parkeerfonds t.b.v. onderzoek en beleid.
7. De voordelige saldi in 2026 t/m 2029 vrij te laten vallen ten goede van de Algemene Middelen.
8. De 7e begrotingswijziging 2026 vast te stellen. -
8.c
De Verordening Fysieke Leefomgeving (VFLO) van de gemeente Maashorst is in 2022 vastgesteld en bundelt diverse regels die oorspronkelijk in de APV en andere verordeningen stonden. Deze regels worden tot 2032 stapsgewijs overgebracht naar het omgevingsplan. Omdat de actualiteit van de VFLO in de tussentijd gewaarborgd moet blijven, wordt de verordening jaarlijks beoordeeld en waar nodig aangepast. Met dit voorstel worden enkele inhoudelijke wijzigingen voorgesteld, die in bijlage 1 zijn opgenomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Maashorst vast te stellen.
-
8.d
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden, waarmee 26 wetten in het ruimtelijk domein zijn samengevoegd tot één integrale wet. Wanneer een initiatief niet past binnen het omgevingsplan, kan via een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) toch medewerking worden verleend. De gemeenteraad heeft op 16 november 2023 bepaald in welke gevallen bij een bopa een bindend advies van de raad vereist is en wanneer participatie door de initiatiefnemer verplicht is. Daarbij zijn twee lijsten vastgesteld: de lijst voor het bindend adviesrecht en de lijst voor verplichte participatie.
In datzelfde raadsbesluit is opgenomen dat beide lijsten uiterlijk één jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet inhoudelijk geëvalueerd moeten worden. Deze evaluatie is intern uitgevoerd met planjuristen, omgevingsadviseurs en een participatieadviseur. Op basis hiervan wordt voorgesteld de lijst voor het bindend adviesrecht ongewijzigd te laten, maar de lijst voor verplichte participatie op enkele punten te verduidelijken en aan te passen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij de gemeenteraad als adviseur wordt aangewezen, te weten:
a. projecten met betrekking tot energieopwekking en energieopslag ten behoeve van bedrijfsmatige exploitatie;
b. bovenlokale infrastructurele projecten, zoals hoogspanningsverbindingen of aanpassingen aan N-wegen;
c. het oprichten, bouwen, uitbreiden of veranderen van een gebouw ten behoeve van een maatschappelijke voorziening als er sprake is van een maatschappelijk gevoelig initiatief, zoals bijvoorbeeld een school, een crematorium, een AZC, een religieuze ontmoetingsplek of mestverwerkend bedrijf;
d. het bouwen op, uitbreiden of veranderen van (het gebruik van) een defensieterrein.
2. Vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij participatie door initiatiefnemer verplicht is, te weten:
a. In ieder geval als de lijst van aangewezen gevallen waarin de gemeenteraad bindend advies dient te geven van toepassing is;
b. het bouwen, verbouwen of uitbreiden van één of meerdere (tijdelijke) woningen;
c. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van bedrijven;
d. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van agrarische bedrijven;
e. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van detailhandel;
f. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van horeca;
g. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van dienstverlening;
h. projecten met betrekking tot energieopwekking en energieopslag;
i. (Bovenlokale) infrastructurele projecten (waaronder in ieder geval wordt verstaan: verkeersinfrastructuur, (fiets)bruggen, geluidschermen, laadpleinen met carports, zendmasten en waterbouwkundige werken);
j. het bouwen van een bouwwerk, geen gebouw zijnde, indien het bouwwerk:
i. hoger is dan 6 m; of
ii. groter is dan 25 m²;
k. activiteiten die project-m.e.r.-plichtig zijn;
l. het toestaan van permanente bewoning in een recreatiewoning;
m. de realisering en uitbreiding van maatschappelijke-, sport- en recreatieve voorzieningen en bedrijven;
n. het bouwen, op uitbreiden of veranderen van (het gebruik van) een defensieterrein;
o. het realiseren en/of gebruiken van verblijfsruimte voor internationale werknemers.
Intrekking
3. In te trekken de op 16 november 2023 vastgestelde lijst van gevallen bindend adviesrecht raad en verplichte participatie voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten.
Overgangsrecht en inwerkingtreding
4. Te besluiten bij een aanvraag voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, die is ingediend vóór 1 februari 2026, de op 16 november 2023 vastgestelde lijst van gevallen van verplichte participatie van toepassing te verklaren.
5. Dit besluit in werking te laten treden op de dag na die van bekendmaking.
Citeertitel
6. Dit besluit aan te halen als ‘Besluit tot aanwijzing bindend adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie BOPA’ -
9Sluiting