Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Samenleving en Bestuur

donderdag 11 september 2025

19:30 - 22:08
Locatie

Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)

Voorzitter
Ton Segers
Toelichting

De vergadering is terug te volgen via deze link

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Verhinderd: de heer De Ridder (Gewoon Uden), de heer Geerders (Gewoon Uden) en mevrouw Francken (voorzitter).

    Besluit

    Niet van toepassing.

    De voorzitter opent de vergadering van de Commissie Samenleving en Bestuur om 19.30 uur.



    De voorzitter deelt mede dat er een bericht van verhindering is ontvangen van de heer Bethlehem (Forum voor Democratie), mevrouw Francken (VVD), de heer Geerders (Gewoon Uden) en de heer De Ridder (Gewoon Uden).

  2. 2

    De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.

    Besluit

    De commissie beslist om agendapunt 8.f, het raadsvoorstel Aanpassingen wijze van vergaderen gemeenteraad, na agendapunt 7 en vóór agendapunt 8.a te behandelen. Voor het overige stelt de commissie de agenda ongewijzigd vast.

  3. 3

    Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen die het werkveld van de commissie betreffen. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken is dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.



    Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden via griffie@gemeentemaashorst.nl.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Er wordt geen gebruik gemaakt van het spreekrecht tijdens dit agendapunt.

  4. 4

    De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.

    Besluit

    De commissie stelt de besluitenlijst van 12 juni 2025 ongewijzigd vast.

  5. 5

    De commissie wordt gevraagd het overzicht Toezeggingen en het overzicht Moties vast te stellen.

    Besluit

    De commissie stelt het bijgevoegde overzicht van toezeggingen en het bijgevoegde overzicht van moties ongewijzigd vast.

    Mevrouw Röben (GroenLinks) neemt vanaf 19.34 uur, bij dit agendapunt, deel aan de vergadering.

  6. 6

    Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.

  7. 7

    De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.


    Onderstaand een overzicht van de periode 13 juni 2025 tot en met 11 september 2025 van de vergaderingen van (het Algemeen Bestuur van) de verbonden partijen welke in het taakveld van de commissie Samenleving en Bestuur vallen:


    - 26 juni: Overleg Centrumregeling Jeugd NoordoostBrabant
    - 2 juli: Bestuurlijk overleg Regionaal Bureau Leerplicht BNO
    - 2 juli: Algemeen Bestuur GGD Hart voor Brabant
    - 3 juli: Portefeuillehoudersoverleg Wmo
    - 7 juli: Algemeen Bestuur Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noordoost

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Er worden geen mededelingen door de gemeentelijke vertegenwoordigers in samenwerkingsverbanden gedaan.

  8. 8

    Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.

  9. 8.a

    De wereld verandert snel, met nieuwe technologieën, een andere economie en een samenleving die steeds in beweging is. Daarom wil de gemeente Maashorst vooruitkijken en nadenken over hoe onze gemeente er in 2050 uit moet zien. Samen met de raad, jongeren, het college en de organisatie is gekeken naar grote wereldwijde ontwikkelingen (zoals technologie, economie, demografie en ecologie) en wat dit betekent voor Maashorst. Op basis hiervan is het visiedocument Maashorst 2050. Kompas voor de toekomst gemaakt. Dit document geeft richting en inspiratie voor:

    • Besluiten die we nu nemen met oog op de lange termijn;
    • Het maken van een strategische agenda, zodat plannen en werkzaamheden meer focus krijgen;
    • Het opstellen van een lobbyagenda om Maashorst sterker te positioneren in de regio en landelijk.
      De gemeente gaat dit toekomstdenken vaker op de agenda zetten en daarbij ook de raad en inwoners betrekken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het visiedocument 'Maashorst 2050 – Kompas voor de toekomst' vast te stellen als inspiratie voor de (toekomstige) raad, het (toekomstig) college, het nieuwe bestuursakkoord en de organisatie.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als bespreekstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.

    Er vindt beraadslaging plaats over dit agendapunt.

  10. 8.b

    In november 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders de raad laten weten dat er nieuw beleid voor de arbeidsmarkt nodig is en hoe dit zou worden aangepakt. Sindsdien is er onderzoek gedaan naar de situatie op de arbeidsmarkt en het bestaande beleid. Ook is gekeken hoe dit aansluit bij ander lokaal beleid, zoals economie, onderwijs en sociaal domein. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met belangrijke partners, zoals werkgevers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Al deze informatie is verwerkt in een beleidsdocument met aanbevelingen voor de toekomst.


    Het doel van dit nieuwe beleid is dat de gemeente meer regie kan nemen op de arbeidsmarkt. Daarmee wil de gemeente zorgen voor een sterke en veerkrachtige lokale economie, waarin inwoners meer kansen hebben op werk en bedrijven voldoende goed geschoold personeel kunnen vinden. Zo wordt gewerkt aan een gemeente die economisch gezond blijft en waar iedereen kan meedoen.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen het Lokaal arbeidsmarktbeleid Samen werkt voor Maashorst.
    2. Het college opdracht te geven om in 2026 te komen met een uitvoeringsprogramma van het lokaal arbeidsmarktbeleid.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als bespreekstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.


    Hierna besluit de commissie de vergadering te schorsen van 21.38 tot 21.45 uur.

    Er vindt beraadslaging plaats over dit agendapunt.


    Wethouder Van Heeswijk zegt toe de termen "hoogopgeleid" en "laagopgeleid" in het arbeidsmarktbeleid te laten vervangen door "theoretisch opgelegd" en "praktisch opgeleid".

  11. 8.c

    De gemeente Maashorst past de regels voor jeugdhulp in 2025 aan. Dit gebeurt omdat er landelijke veranderingen zijn, nieuwe afspraken in de regio en recente uitspraken van de rechter. Door de aanpassingen krijgen inwoners duidelijkere regels en kan de gemeente beter toezicht houden en handhaven. Ook sluiten de wijzigingen aan bij landelijke afspraken, zoals het VNG-model en de Hervormingsagenda Jeugd.
    De nieuwe regels veranderen niets aan het beschikbare budget: de kosten blijven gelijk. De Adviesraad Sociaal Domein is positief over de plannen. Als de gemeenteraad akkoord gaat, gaan de nieuwe regels direct in.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen de verordening ‘jeugdhulp gemeente Maashorst 2025’.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als bespreekstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.

    Er vindt beraadslaging plaats over dit agendapunt.

  12. 8.d

    In 2023 stelde de gemeenteraad regels vast voor de bekostiging van leerlingenvervoer. Inmiddels heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in mei 2024 een nieuwe landelijke modelverordening gemaakt. Dit model moet de kwaliteit van het leerlingenvervoer verbeteren. Daarom is het voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de raad om de eigen regels hierop aan te passen. Het doel van deze aanpassingen is dat de lokale regels beter aansluiten bij de landelijke afspraken. Zo blijft de regelgeving actueel en duidelijk, en kan de gemeente zorgen voor goed en betrouwbaar leerlingenvervoer.

    Voorgesteld besluit

    1. Verordening 'Leerlingenvervoer gemeente Maashorst 2025' vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.

    Er vindt beraadslaging plaats over dit agendapunt.

  13. 8.e

    Sinds 1 januari 2021 geldt een nieuwe wet (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Deze wet verplicht gemeenten om in een verordening vast te leggen hoe snel zij beslissen of iemand hulp krijgt bij schulden. De maximale termijn hiervoor is acht weken na het eerste gesprek over de hulpvraag. De gemeente Maashorst stelt voor om deze termijn op acht weken vast te leggen, maar in de praktijk proberen we sneller te beslissen. Door omstandigheden, zoals personele veranderingen en het maken van nieuw beleid over armoede en schulden, is het vastleggen van deze regel vertraagd. Nu wordt dit alsnog geregeld.

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen de verordening ‘beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Maashorst 2025’

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.

    Er vindt beraadslaging plaats over dit agendapunt.

  14. 8.f

    De gemeenteraad van Maashorst wil de manier van vergaderen verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat raadsleden meer debat willen tijdens commissievergaderingen. Daarom is het voorstel om tijdens commissievergaderingen het verschil tussen beeldvorming en oordeelsvorming los te laten. Zo kunnen raadsleden eerder in de vergadering hun mening geven en met elkaar in gesprek gaan.


    Ook is het voorstel om beter gebruikmaken van verschillende manieren om informatie op te halen, zoals werkbezoeken of hoorzittingen. Inwoners krijgen zo meer kans om hun mening te geven. Verder wordt voorgesteld om vaker met startnotities te werken. Daarmee kan de raad eerder sturing geven aan plannen. Tot slot is het voorstel dat het college in raadsvoorstellen vaker alternatieven noemt, zodat de raad beter keuzes kan maken.


    Mevrouw van de Langenberg heeft zich aangemeld als inspreker.

    Voorgesteld besluit

    1. De commissievergaderingen vooral oordeelsvormend te maken door te schrappen dat de eerste termijn in de commissie beeldvormend moet zijn en de tweede termijn oordeelsvormend.
    2. De agendacommissie te verzoeken aanvullende instrumenten vast te stellen voor de beeldvorming en hiervoor de randvoorwaarden te bepalen.
    3. Met startnotities te gaan werken, en daartoe:
    a. de agendacommissie te verzoeken om bij het vaststellen van de Lange Termijn Agenda te beoordelen of er – binnen de Lange Termijn Agenda of buiten de Lange Termijn Agenda om – onderwerpen zijn waarop de raad met startnotities wil werken; en
    b. het college te verzoeken om voortdurend te beoordelen bij welke onderwerpen het college startnotities aan de raad wil voorleggen en hierop te sturen;
    4. Het college opdracht te geven om bij raadsvoorstellen waar mogelijk alternatieven te noemen en hierbij ook argumenten en kanttekeningen aan te geven.
    5. Anders dan Necker aanbeveelt, de agendacommissie niet te laten bepalen of een onderwerp bespreekstuk of hamerstuk is.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als bespreekstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.

    Mevrouw Van de Langenberg spreekt in bij dit agendapunt.


    De commissie behandelt dit agendapunt na agendapunt 7 en vóór agendapunt 8.a. Er vindt beraadslaging plaats over dit agendapunt.

  15. 8.g

    Het aantal zetels in de gemeenteraad hangt af van het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenteraad van Maashorst heeft nu 31 zetels. Op 18 maart 2026 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Als een gemeente op 1 januari 2025 60.001 inwoners of meer had, krijgt de gemeenteraad vanaf deze verkiezingen tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2030 33 zetels.


    Volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had de gemeente Maashorst op 1 januari 2025 nog geen 60.001 inwoners. Daarom krijgt de gemeenteraad in principe 31 zetels voor de raadsperiode 2026-2030.


    Maar in de wet staat ook een uitzondering. Als het waarschijnlijk is dat de gemeente Maashorst op 1 oktober 2025 wel 60.001 inwoners of meer heeft, mag de gemeenteraad het CBS vragen om het aantal inwoners vast te stellen op 1 oktober 2025. Als het CBS dan vaststelt dat de gemeente Maashorst op 1 oktober 2025 60.001 inwoners of meer heeft, krijgt de raad dan toch 33 zetels bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Is het aantal inwoners dan 60.000 of minder, dan blijft het bij 31 zetels.


    Het presidium stelt aan de gemeenteraad voor om het CBS het aantal inwoners op 1 oktober 2025 vast te stellen. Dit om een groei naar 33 raadszetels mogelijk te maken.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Centraal Bureau voor de Statistiek te verzoeken om het inwonertal van de gemeente Maashorst per de eerste dag van de vierde maand voorafgaande aan de maand van de kandidaatstelling van de verkiezing van de raad (1 oktober 2025) vast te stellen.
    2. Voor 2025 een bedrag van € 10.000 beschikbaar te stellen voor het geschikt maken van de raadszaal voor 33 raadsleden.
    3. Deze eenmalig structurele uitgaven te dekken door te beschikken over de Algemene Reserve.
    4. Voor de jaren 2026 en verder een bedrag van € 53.000 beschikbaar te stellen voor de kosten van het hebben van twee extra raadsleden.
    5. Deze meerjarige structurele uitgaven te dekken door dit ten laste van het begrotingssaldo te brengen.
    6. De 18e begrotingswijziging van 2025 vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 25 september 2025 te plaatsen.

  16. 9

    Besluit

    Niet van toepassing.

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.08 uur.