- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Karin Francken
- Toelichting
-
De vergadering is te volgen via Commissievergadering Samenleving en Bestuur
Vervolg van deze vergadering is op maandag 12 mei 2025 om 19:30 uur - Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Verhinderd: de heer Visschers (PRO) en mevrouw Henst (Maashorst Vooruit)
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter opent de vergadering van de Commissie Samenleving en Bestuur om 19.30 uur.
De voorzitter deelt mede dat er een bericht van verhindering is ontvangen van de heer Visschers (PRO), mevrouw Henst (Maashorst Vooruit), de heer Snoeks (SP), mevrouw Van Lanen (Jong Maashorst) en mevrouw Troost (Jong Maashorst).
-
2
De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.
Besluit
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
3
Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen het werkveld van de commissie betreffende. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken geschiedt dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden.
Besluit
Er is geen gebruik gemaakt van het spreekrecht over niet geagendeerde onderwerpen.
-
4
De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
De commissie stelt de besluitenlijst van 20 maart 2025 ongewijzigd vast.
-
5
De overzichten zijn ter vaststelling door de commissie bijgevoegd.
Bijlagen
Besluit
De commissie stelt het overzicht van toezeggingen en het overzicht van moties ongewijzigd vast.
-
6
Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.
Besluit
De commissieleden maken geen gebruik van de rondvraag.
-
7
De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
Onderstaand een overzicht van de periode 21 maart 2025 tot en met 14 april 2025 van de vergaderingen van (het Algemeen Bestuur van) de verbonden partijen welke in het taakveld van de commissie Samenleving en Bestuur vallen:
- GGD Hart voor Brabant: 26 maart 2025
- Centrumregeling Jeugd NoordoostBrabant 2020 (RBO): 27 maart 2025
- Veiligheidsregio Brabant-Noord: 3 april 2025
- Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noordoost (KCV, regiotaxi): 7 april 2025
- Wmo Brabant Noordoost-oost portefeuillehouderoverleg: 17 april
Besluit
Niet van toepassing.
Burgemeester Van der Pas doet een korte mededeling naar aanleiding van een vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio. Daarin is besloten dat burgemeester Van der Pas de portefeuille van Risk Factory en van Huisvesting op zich neemt.
Wethouder Sour doet een korte mededeling naar aan leiding van het portefeuillehouderoverleg Wmo van 17 april. Daarin is besloten dat de pilot rondom consultatiefunctie GGZ structureel wordt gemaakt.
-
8
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
-
8.a
Iedereen krijgt maar één lichaam en moet daar een leven lang goed voor zorgen. Een goede gezondheid is daarom erg belangrijk. Naast goede zorg wordt het steeds belangrijker om gezond leven te stimuleren.
We staan voor grote uitdagingen. Door vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig, terwijl er juist minder zorgpersoneel is. Daarom moeten we voorkomen dat mensen zorg nodig hebben en elkaar meer helpen. Tegelijkertijd groeien de gezondheidsverschillen tussen groepen inwoners. Niet iedereen heeft dezelfde kansen op een gezond leven. Het is daarom belangrijk om meer in te zetten op een gezonde leefstijl en preventie. De gemeente speelt hierin een belangrijke rol. Het nieuwe gezondheidsbeleid ‘Overal aandacht voor gezondheid’ legt de basis voor een toekomstgerichte aanpak in gemeente Maashorst.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het gezondheidsbeleid ‘overal aandacht voor gezondheid’ vast te stellen.
Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als bespreekstuk op de agenda voor de raadsvergadering van 15 mei 2025 te plaatsen.
Er vindt beraadslaging over dit agendapunt plaats.
-
8.b
De volgende insprekers hebben zich aangemeld:
1. de heer Kuijpers
2. de heer Ketelaars
3. mevrouw Waterschoot
4. mevrouw Van Laake
5. de heer Rutten
6. de heer Schoonings
7. de heer Bredewoud
8. de heer Van Lier
9. de heer Kandelaar
Onze gemeente heeft diverse ruimtevragende opgaven, waaronder woningbouw voor spoedzoekers en starters, de opvang van vluchtelingen (migratieopgave), natuurcompensatie van woningbouwontwikkeling en de permanente huisvesting van sportvereniging Uden Red Sox. Daarom zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om deze opgaven te combineren.
Over de migratieopgave
Net als andere gemeenten in Nederland, hebben we een wettelijke verplichting om vluchtelingen op te vangen. Die verantwoordelijkheid nemen we in Maashorst serieus: wij willen mensen die moesten vluchten uit eigen land een goed en veilig onderkomen bieden. We zien dat als onze plicht en kiezen er bewust voor om te zorgen voor goede voorzieningen, passend bij de draagkracht van onze gemeente en de gastvrijheid waarmee we in de regio al van oudsher bekend staan.
Bij onze opgave voor de opvang van vluchtelingen gaat het in totaal over ongeveer 750 mensen. Denk aan vluchtelingen uit Oekraïne en asielzoekers. Op dit moment vangen we al zo’n 450 mensen op, maar onze opgave is groter. Voor een groot aantal vluchtelingen moeten we dus nog opvangruimte vinden. Daar komt bij dat de huidige asielopvanglocatie in het Van der Valkhotel per 1 oktober ’26 eindigt. Dat hebben we bij de start zo afgesproken en daar houden we ons aan.
Deze einddatum maakt onze opgave om nieuwe opvang- en huisvestingsplekken te realiseren nog noodzakelijker. Wanneer de opvang sluit zonder dat er een vervangende locatie beschikbaar is, voldoen we niet meer aan de Spreidingswet. Maar belangrijker: de huidige bewoners van de noodopvang hebben dan vanaf 1 oktober 2026 geen verblijfplaats meer in onze gemeente. De ervaring met de huidige noodopvang is overigens erg positief. We willen de bewoners van de huidige noodopvang graag een nieuwe plek bieden binnen de gemeente, waar ze verder kunnen werken aan hun integratie en zelfredzaamheid.
Over de woningbouwopgave
Ook is er in onze gemeente nog steeds sprake van een grote behoefte aan woonruimte, met name onder starters op de woningmarkt en spoedzoekers. Spoedzoekers zijn mensen met een dringende woonbehoefte die snel een woning nodig hebben, maar niet in aanmerking komen voor speciale hulp of voorrang. Dit zijn bijvoorbeeld huidige inwoners die met spoed een woning zoeken na een scheiding, economisch daklozen (thuislozen), woningzoekenden vanwege werk. Starters slagen evenmin op de reguliere woningmarkt. Dat komt enerzijds door de hoge prijzen, maar ook doordat velen van hen nog onvoldoende inschrijftijd hebben opgebouwd om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Ook voor deze mensen voelen we een verantwoordelijkheid en willen we een oplossing bieden.
Opgaven combineren
We zien een mooie kans om deze verschillende doelgroepen met elkaar te combineren en een impuls te geven aan zowel de migratie- als de reguliere woningbouwopgave. Door de opgaven samen beet te pakken, kunnen we iets moois realiseren voor mensen die snel een woning nodig hebben en tegelijkertijd voldoen aan onze taakstelling voor de opvang van vluchtelingen. Dit past ook goed bij de uitkomsten van de in 2024 georganiseerde dialoogsessies met inwoners, de uitkomsten van het draagvlakonderzoek en de eerder vastgestelde uitgangspunten van de raad.
Op basis van de wensen van zowel de raad als inwoners hebben we gezocht naar locaties in verschillende kernen van onze gemeente waar we huisvesting kunnen realiseren voor een combinatie van doelgroepen. Op de Boekelsedijk in Uden, de Repelakker in Zeeland en de Molenaarstraat in Schaijk zijn op basis van de vastgestelde uitgangspunten hiervoor het meest geschikt. Op deze drie locaties willen we samen met samenwerkingspartners zoals het COA en 3/11 de woningcorporaties gaan onderzoeken of deze inzet haalbaar is. We weten nog niet hoe de exacte invulling op deze locaties eruit zal zien. Maar er heeft, naar onze mening, goede afweging plaatsgevonden, rekening houdend met de wens om doelgroepen te combineren en de opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk te spreiden over de kernen van onze gemeente. Ook hebben we geleerd van eerdere processen: nadere uitwerking van de locaties bespreken we graag met de raad, door middel van het vragen van wensen en bedenkingen. Daarnaast gaan we ook graag in gesprek met inwoners over de nadere uitwerking van de locaties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- 1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voorgenomen besluit van het college om de drie locaties Boekelsedijk in Uden, Repelakker in Zeeland en Molenaarstaat in Schaijk als ontwikkellocaties aan te wijzen voor een impuls aan de urgente migratie- en huisvestingsopgaven, met:
- op locatie Boekelsedijk in Uden plek voor circa 500 mensen;
- op locatie Repelakker in Zeeland plek voor circa 250 mensen;
- op locatie Molenaarstraat in Schaijk plek voor circa 250 mensen.
2. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken aan het college over het voornemen van het college om een overeenkomst te sluiten met het COA om te komen tot een opvangvoorziening voor circa 300 asielzoekers op de Boekelsedijk en voor 29 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) op de andere bovengenoemde locaties.
Besluit
De commissie Samenleving en Bestuur heeft besloten de vergadering van donderdag 17 april op maandag 12 mei 2025 te hervatten.
Nadat de commissie de negen insprekers heeft gehoord is de vergadering om 21.05 uur geschorst voor 10 minuten.
Vervolgens heeft de commissie de eerste termijn afgerond. Wethouder Van Lankvelt daarin toegezegd om voor de raadsvergadering van 15 mei met een prognose/tijdslijn terug te komen naar de commissie over de locaties in Schaijk en Zeeland.
De beraadslaging van de tweede termijn heeft niet plaatsgevonden. Gezien het late tijdstip (23.10 uur) heeft de voorzitter de commissie de keuze voorgelegd om de vergadering direct voort te zetten, de vergadering op maandag 12 mei te hervatten of tijdens de raadsvergadering van 15 mei. Na stemming heeft de commissie besloten om de vergadering te hervatten op maandag 12 mei om 19.30 uur.
- 1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voorgenomen besluit van het college om de drie locaties Boekelsedijk in Uden, Repelakker in Zeeland en Molenaarstaat in Schaijk als ontwikkellocaties aan te wijzen voor een impuls aan de urgente migratie- en huisvestingsopgaven, met:
-
9
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter sluit de vergadering om 23.15 uur.