Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 16 november 2023

19:30 - 22:03
Locatie

Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)

Voorzitter
Rianne Donders-de Leest (wnd)
Toelichting

Deze raadsvergadering is terug te kijken via Raadsvergadering (royalcast.com)

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Niet van toepassing.

    De voorzitter opent de raadsvergadering om 19:30 uur. De voorzitter deelt mede dat er berichten van verhindering zijn ontvangen van mevrouw De Groot (CDA) en de heer Bethlehem (FVD Maashorst).


    Verder deelt de voorzitter mede dat er een brochure van Peel Natuurdorpen op de tafels van de raadsleden ligt.

  2. 2

    Besluit

    De heer Keijzer (Maashorst Vooruit) wordt door het lot aangewezen als degene die bij een hoofdelijke stemming het eerst zijn stem zal uitbrengen.


    De raad besluit op de volgende agendapunten zonder beraadslagingen te besluiten:
    - Agendapunt 7.c Raadsvoorstel Beleidsplan 2024-2027 en Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Brabant-Noord;
    - Agendapunt 7.d Raadsvoorstel Harmonisatie milieuregelgeving;
    - Agendapunt 7.e Raadsvoorstel Delegeren onderdelen omgevingsplan;
    - Agendapunt 7.f Raadsvoorstel Adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteit;
    - Agendapunt 7.g Raadsvoorstel Introductie Duurzame Doelen Agenda 2026-2050; en
    - Agendapunt 7.h Raadsvoorstel Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig & Soortenrijk (Klimaatadaptatie & Biodiversiteit).


    De raad schorst de vergadering van 19:44 tot 19:49 uur.


    De heer De Vroomen (VVD) besluit om zijn verzoek om nadere inlichtingen naar aanleiding van de beantwoording van schriftelijke vragen over Omvorming Vloetstraat tot fietsstraat (agendapunt 8) als rondvraag in te dienen voor de eerstvolgende vergadering van de commissie Ruimte, Economie en Financiën in 2024. Ook zijn motie trekt hij in, in afwachting van de antwoorden van het college op zijn vragen. Daarmee vervalt agendapunt 8.


    Voor het overige stelt de raad de agenda ongewijzigd vast.

    Voor de rondvraag zijn geen vragen ingediend.


    De heer De Vroomen (VVD) heeft om nadere inlichtingen verzocht naar aanleiding van de beantwoording van schriftelijke vragen over Omvorming Vloetstraat tot fietsstraat. De heer De Vroomen heeft ook een motie aangekondigd over dit onderwerp. Het verzoek om nadere inlichtingen en de motie zijn toegevoegd als agendapunt 8.

  3. 3

    De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt de besluitenlijst van de raadsvergadering van 9 november 2023 ongewijzigd vast.

  4. 4

    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

    Besluit

    De raad besluit tot afdoening van de ingekomen stukken overeenkomstig de daarbij aangeven voorstellen.

  5. 5

    Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Voor de rondvraag zijn geen vragen ingediend.

  6. 6

    Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.

  7. 6.a

    De Re-integratieverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ Maashorst 2023 beschrijft de ondersteuning bij arbeidsinschakeling van de doelgroep van de Participatiewet door de gemeente. De gemeente heeft de wettelijke taak om die ondersteuning te bieden (artikel 7 Participatiewet). De Re-integratieverordening beschrijft de kaders en voorwaarden van die ondersteuning, alsook de re-integratievoorzieningen die kunnen worden ingezet door de gemeente. Deze kaders en voorzieningen moeten verplicht worden vastgesteld in een verordening (artikel 8a Participatiewet). De Re-integratieverordening moet nog worden vastgesteld door de raad in het kader van de harmonisering van beleid. Hier is mee gewacht omdat per 1 juli 2023 een aantal wijzigingen in de Participatiewet zijn doorgevoerd waarvoor een verordeningsplicht geldt, in het kader van het zogeheten Breed Offensief. Het Breed Offensief is een pakket aan maatregelen om meer mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen en aan het werk te houden. Het Breed Offensief is landelijk voorbereid (vanaf 2018) en nu pas, na veel debat in de Tweede Kamer, in wetgeving vastgelegd

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    De Re-integratieverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ Maashorst 2023 vast te stellen.

    Besluit

    De Re-integratieverordening Participatiewet/IOAW/IOAZ Maashorst 2023 vast te stellen.

    Unaniem besloten.

  8. 6.b

    Op 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) gewijzigd. Deze wijziging heeft ook impact op de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord die hierdoor gewijzigd moet worden. De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) maakt (publiekrechtelijke) samenwerking mogelijk tussen provincies, gemeenten n/of waterschappen. Nederland kent meer dan 1.200 samenwerkingsverbanden, gemiddeld 33 per gemeente. Dat gebeurt op verschillende niveaus en op verschillende manieren. De Veiligheidsregio Brabant-Noord (VRBN) betreft een verplichte gemeenschappelijke regeling (GR). VRBN heeft tot 1 juli 2024 om wijzigingen door te voeren in de gemeenschappelijke regeling.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    Akkoord met de wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord en geen zienswijze naar voren brengen.

    Besluit

    Akkoord met de wijziging gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord en geen zienswijze naar voren brengen.

    Unaniem besloten.

  9. 6.c

    Door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Uden en Landerd vervallen (in verband met Wet Arhi) nota’s, uitvoeringsregels en beleidsregels automatisch na 2 jaar. Het is daarom zeer gewenst de parkeernormen uit de voormalige gemeenten te behouden. Dit doen we door deze opnieuw vast te stellen en waar mogelijk te harmoniseren. Inhoudelijk betreft het een samenvoeging van de parkeernormen van beide voormalige gemeenten en zijn er geen nieuwe stand- of uitgangspunten gehanteerd. Daarnaast sluiten de nieuwe regels aan bij de landelijke systematiek van het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek). De enige lastigheid is dat de normen voor de voormalige gemeente Landerd nog niet direct komen te vervallen, omdat deze zijn opgenomen in het parapluplan wonen en parkeren Landerd. Deze blijft juridisch gezien dus geldend. De aanpassingen worden te zijner tijd in het omgevingsplan opgenomen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    De nieuwe Uitvoeringsregels parkeernormen gemeente Maashorst 2023 vast te stellen, met daarbij de Nota Parkeernormen Uden 2018 in te trekken.

    Besluit

    De nieuwe Uitvoeringsregels parkeernormen gemeente Maashorst 2023 vast te stellen, met daarbij de Nota Parkeernormen Uden 2018 in te trekken.

    Unaniem besloten.

  10. 6.d

    Het nieuwe GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan) Maashorst 2023 komt voort uit de fusievoorwaarden die behoren bij het vormen van de gemeente Maashorst in 2022. Eén van die voorwaarden is dat het bestaande beleid uit de gemeente Landerd en Uden, uiterlijk binnen twee jaar na de fusie geharmoniseerd moet zijn. Wanneer dat niet gebeurt, vervalt het beleid. Om te voldoen aan deze voorwaarden en beleid op gebied van verkeer te behouden, zijn de verkeersnotitie Landerd en het GVVP Uden samengevoegd. Omdat het beleid -ondanks dat het een verlenging is van het bestaande beleid- kaderstellend is, dient de raad te besluiten dat het bestaande beleid tot nader order gecontinueerd wordt totdat het nieuwe beleidsprogramma mobiliteit is vastgesteld.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Het geharmoniseerde 'GVVP Maashorst 2023’ voor de gemeente Maashorst per 01-01-2024 vast te stellen, met daarbij: 
    1.1. De huidige verkeersnotitie Landerd per 01-01-2024 in te trekken;
    1.2. Het huidige GVVP Uden per 01-01-2024 in te trekken.

    Besluit

    1. Het geharmoniseerde 'GVVP Maashorst 2023’ voor de gemeente Maashorst per 01-01-2024 vast te stellen, met daarbij: 
    1.1. De huidige verkeersnotitie Landerd per 01-01-2024 in te trekken;
    1.2. Het huidige GVVP Uden per 01-01-2024 in te trekken.

    Unaniem besloten.

  11. 6.e

    Op 19 januari 2021 heeft het college van de voormalige gemeente Landerd in principe ingestemd met de inbreiding aan de Vlaskapel/Damaststraat in Zeeland. Het plan ziet op het realiseren van zeven woningen ter plaatse. De initiatiefnemer heeft verzocht om toepassing van de coördinatieregeling, wat inhoudt dat het bestemmingsplan en de (reguliere) omgevingsvergunning gelijktijdig in procedure worden gebracht. Op 11 juli 2023 heeft het college ingestemd met het bestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan en de omgevingsvergunning hebben van 20 juli 2023 tot en met 30 augustus 2023 ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijze ingekomen tegen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning. Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning kunnen door de gemeenteraad worden vastgesteld.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Vlaskapel ong, Zeeland’ ongewijzigd vast te stellen
    2. De gecoördineerde procedure van toepassing te verklaren en de omgevingsvergunning voor het bouwen van zeven woningen aan de Vlaskapel in Zeeland gelijktijdig te verlenen
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen

    Besluit

    1. Het bestemmingsplan ‘Vlaskapel ong, Zeeland’ ongewijzigd vast te stellen
    2. De gecoördineerde procedure van toepassing te verklaren en de omgevingsvergunning voor het bouwen van zeven woningen aan de Vlaskapel in Zeeland gelijktijdig te verlenen
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen

    Unaniem besloten.

  12. 6.f

    Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet bundelt 26 wetten en tal van regels en voorschriften over de fysieke leefomgeving in één wet. In de Verordening Fysieke Leefomgeving wordt naar verschillende wetten verwezen die na inwerkingtreding van de Omgevingswet niet meer bestaan, waardoor deze bepalingen niet meer rechtsgeldig zijn. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn er geen bestemmingsplannen meer, maar één omgevingsplan. Dit is in eerste instantie een tijdelijk omgevingsplan van rechtswege en bestaat uit de volgende onderdelen: • De bestemmingsplannen (zoals deze golden op 31-12-2023); • Verschillende rijksregels; • Diverse gemeentelijke verordeningen, waaronder de erfgoedverordening. De gemeente Maashorst heeft geen aparte erfgoedverordening, maar heeft deze bepalingen in hoofdstuk 8 van de Verordening Fysieke Leefomgeving staan. Iedere gemeente heeft tot eind 2031 de tijd om een nieuw omgevingsplan vast te stellen. Het is niet mogelijk om kleine aanpassingen te maken aan het tijdelijke omgevingsplan.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    Vast te stellen het tweede wijzigingsbesluit Verordening fysieke leefomgeving gemeente Maashorst.

    Besluit

    Vast te stellen het tweede wijzigingsbesluit Verordening fysieke leefomgeving gemeente Maashorst.

    Unaniem besloten.

  13. 7

    Na commissiebehandeling is duidelijk of een agendapunt als hamer- of bespreekstuk wordt opgevoerd. Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.

  14. 7.a

    Op 4 juli 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders het besluit genomen om uit te spreken dat het college wil meewerken aan het verzoek van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) met betrekking tot de realisatie van een tijdelijke opvanglocatie van het COA in het Van der Valk-hotel Uden-Veghel voor maximaal 300 asielzoekers, gedurende een periode van maximaal 3 jaar. UdenPluslanderd, de SP en Gewoon Uden vinden het onverstandig om een grote groep van 300 asielzoekers op te vangen in het Van der Valk-hotel. De fracties menen dat zowel de inwoners van de omgeving als de asielzoekers zelf hierbij niet gebaat zijn. Zij vinden het beter om 225 asielzoekers op te vangen, conform de regionale opvangopgave, en dit te doen verspreid over de kernen van Maashorst. Dit heeft geleid tot dit initiatiefvoorstel.


    Voorgesteld besluit
    1. Niet langer mee te werken aan het verzoek van het COA met betrekking tot de realisatie van een tijdelijke opvanglocatie van het COA voor 300 asielzoekers in het Van der Valk-hotel Uden-Veghel.
    2. Bij het COA aan te geven dat de gemeente Maashorst in plaats hiervan enkel bereid is om mee te werken aan het opvangen van 225 asielzoekers die verspreid worden over de kernen van de gemeente Maashorst.

    Stemuitslag

    voor 24%
    tegen 76%
    voor
    Fractie Gewoon Uden (2), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2)
    tegen
    Fractie CDA (4), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Besluit

    De raad schorst de vergadering van 20:45 tot 20:57 uur.


    Het initiatiefvoorstel wordt verworpen met 7 stemmen voor en 22 stemmen tegen.

    De plaatsvervangende raadsvoorzitter, mevrouw Francken, zit de vergadering voor tijdens dit agendapunt.



    De fracties van UdenPlusLanderd, SP en Gewoon Uden stemmen voor het voorstel. De fracties van Maashorst Vooruit, GroenLinks, PRO, VVD, Voor de Dorpen, Jong Maashorst en CDA stemmen tegen het voorstel.

  15. 7.b

    Als onderdeel van de harmonisatie van ons beleid is het Beleidskader Armoede & Schulden 2024-2028 opgesteld. Op grond van artikel 2 lid 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening wordt de raad verzocht het beleidskader vast te stellen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Het nieuwe Beleidskader Armoede & Schulden 2024 – 2028 vast te stellen.
    2. voor 2024 een incidenteel budget beschikbaar te stellen van € 90.000 voor een eenmalige bewustwordingscampagne en deskundigheidsbevordering en dit te dekken uit de algemene reserve. 
     3. voor 2024 en verder een structureel budget beschikbaar te stellen ter hoogte van € 51.000 voor de voorgestelde aanpassingen in het beleid (zie paragraaf Financiën) en dit ten laste te brengen van het begrotingssaldo. 
     4. En daarvoor bijgevoegde 3e Begrotingswijziging van het jaar 2024 vast te stellen.

    Besluit

    1. Het nieuwe Beleidskader Armoede & Schulden 2024 – 2028 vast te stellen, maar in het Beleidskader de volgende teksten te wijzigen:
    - de zin “We blijven gebruik maken van de Voedselbank en blijven daarbij streven naar een maximale duur van drie maanden” op pagina 22 te vervangen door “We blijven gebruik maken van de Voedselbank en blijven daarbij streven naar een zo kort mogelijke duur”;
    - de zin “De Voedselbank zien wij als tijdelijke noodoplossing voor drie maanden waaraan een ondersteuningstraject onlosmakelijk is verbonden” op pagina 32 te vervangen door “De Voedselbank zien wij als tijdelijke en zo kort mogelijke noodoplossing waaraan een ondersteuningstraject onlosmakelijk is verbonden”.
    2. voor 2024 een incidenteel budget beschikbaar te stellen van € 90.000 voor een eenmalige bewustwordingscampagne en deskundigheidsbevordering en dit te dekken uit de algemene reserve.
    3. voor 2024 en verder een structureel budget beschikbaar te stellen ter hoogte van € 51.000 voor de voorgestelde aanpassingen in het beleid (zie paragraaf Financiën) en dit ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
    4. En daarvoor bijgevoegde 3e Begrotingswijziging van het jaar 2024 vast te stellen.


    De motie Verhogen van grens naar 130% van het wettelijk minimum inkomen voor gezinnen met kinderen wordt aangenomen.

    Het amendement, het geamendeerde voorstel en de motie zijn alle unaniem aangenomen.


    Naar aanleiding van een vraag van mevrouw Vissers (SP) zegt wethouder Sour toe de Voedselbank te evalueren en daarbij de ervaringen van de gebruikers te onderzoeken.

    Amendementen

    Titel
    Amendement Maximale duur Voedselbank

    Moties

    Titel
    Motie Verhogen van grens naar 130% van het wettelijk minimum inkomen voor gezinnen met kinderen

    Toezeggingen

    Titel
    Evaluatie Voedselbank
  16. 7.c

    Op grond van artikel 14 en 15 van de Wet Veiligheidsregio’s stelt de veiligheidsregio één keer in de vier jaar een beleidsplan vast. Voorafgaand aan de vaststelling overlegt de burgemeester met de gemeenteraad over het ontwerp. Het beleidsplan is mede gebaseerd op een risicoprofiel. Dit wordt vastgesteld door het bestuur na overleg met de gemeenteraden, waarbij het bestuur tevens verzoekt wensen kenbaar te maken over het in het beleidsplan op te nemen beleid. Beide stukken worden nu in samenhang met elkaar aangeboden aan de gemeenteraden voor een zienswijze, zodat het algemeen bestuur ze in haar vergadering van 30 november 2023 vast kan stellen. Hieraan is voorafgegaan dat het concept Risicoprofiel en de Strategische Koers (basis voor het beleidsplan) in de regionale raadsbijeenkomsten van oktober 2022 en mei 2023 aan de orde zijn gekomen.


    3-11: op verzoek van de commissie Samenleving en Bestuur heeft het college een aangepaste zienswijzebrief vastgesteld. Zowel de aangepaste zienswijzebrief als de originele versie staan bij de stukken.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    De bijgevoegde zienswijze in te dienen op het ontwerp van het Beleidsplan 2024-2027 en het ontwerp van de actualisatie van het Regionaal Risicoprofiel van de Veiligheidsregio Brabant-Noord

    Besluit

    De bijgevoegde zienswijze in te dienen op het ontwerp van het Beleidsplan 2024-2027 en het ontwerp van de actualisatie van het Regionaal Risicoprofiel van de Veiligheidsregio Brabant-Noord

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  17. 7.d

    In het kader van de Wet algemene regels herindeling (Arhi) wordt de bestaande regelgeving op het gebied van milieu geharmoniseerd. De Wet stelt namelijk dat alle regelgeving van de voormalige gemeenten Landerd en Uden komt te vervallen op 1 januari 2024. Om de milieuregelgeving te behouden wordt deze nu geharmoniseerd voor de gemeente Maashorst, en bij dezen aan de raad voorgelegd.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen de Verordening geurhinder en veehouderij gemeente Maashorst.
    2. Vast te stellen de Beleidsregel geur en ruimtelijke plannen gemeente Maashorst.
    3. De Handreiking veehouderij en volksgezondheid 2.0 van toepassing te verklaren.
    4. De Destructieverordening gemeente Landerd en de Beleidsregel acceptatie van deskundigen voor het keuren van mestbassins inclusief afdekking in te trekken.

    Besluit

    1. Vast te stellen de Verordening geurhinder en veehouderij gemeente Maashorst.
    2. Vast te stellen de Beleidsregel geur en ruimtelijke plannen gemeente Maashorst.
    3. De Handreiking veehouderij en volksgezondheid 2.0 van toepassing te verklaren.
    4. De Destructieverordening gemeente Landerd en de Beleidsregel acceptatie van deskundigen voor het keuren van mestbassins inclusief afdekking in te trekken.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  18. 7.e

    Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft betrekking op alles in de ruimte waarin we wonen, werken en verblijven: onze leefomgeving. De wet bundelt 26 bestaande wetten binnen het ruimtelijk domein tot één integrale nieuwe wet. Deze bestaande wetten, waaronder de huidige Wet ruimtelijke ordening (Wro) komen per 1 januari 2024 te vervallen.


    Vanaf 1 januari 2024 heeft iedere gemeente direct een (tijdelijk) omgevingsplan van rechtswege dat alle bestemmingsplannen van die gemeente vervangt. Bestaande regels uit bestemmingsplannen gaan op dat moment op in het omgevingsplan. Uiteindelijk moet worden toegewerkt naar een definitief omgevingsplan dat uiterlijk 1 januari 2032 gereed moet zijn. Net als onder de huidige Wro moet bij inwerkingtreding van de Omgevingswet duidelijk zijn hoe bevoegdheden tussen raad en college zijn geregeld. De Omgevingswet biedt de mogelijkheid om het wijzigen van onderdelen van het omgevingsplan te delegeren van de raad aan het college. Aan de hand van dit voorstel neemt de raad een besluit over het delegeren van de besluitvorming over specifiek benoemde onderdelen van het omgevingsplan van uw raad naar het college.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    1. Vast te stellen de lijst van categorieën van gevallen als onderdelen van het omgevingsplan die gedelegeerd zijn aan het college van burgemeester en wethouders; 
    2. Het besluit gelijktijdig in werking te laten treden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. 
    3. Het besluit één jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet te evalueren.

    Besluit

    1. Vast te stellen de lijst van categorieën van gevallen als onderdelen van het omgevingsplan die gedelegeerd zijn aan het college van burgemeester en wethouders; 
    2. Het besluit gelijktijdig in werking te laten treden met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. 
    3. Het besluit één jaar na inwerkingtreding van de Omgevingswet te evalueren.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  19. 7.f

    Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet heeft betrekking op alles in de ruimte waarin we wonen, werken en verblijven: onze leefomgeving. De wet bundelt 26 bestaande wetten binnen het ruimtelijk domein tot één integrale nieuwe wet. Deze bestaande wetten, waaronder de huidige Wet ruimtelijke ordening (Wro) komen per 1 januari 2024 te vervallen.


    Net als onder de huidige Wro moet bij inwerkingtreding van de Omgevingswet duidelijk zijn hoe bevoegdheden tussen raad en college zijn geregeld en hoe de omgeving wordt betrokken bij omgevingsplanactiviteiten. Als een nieuw initiatief niet past in het omgevingsplan, kan een omgevingsvergunning worden verleend in afwijking van het omgevingsplan. Het gaat dan om een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (Bopa) waarbij vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet een advies van de gemeenteraad gevraagd wordt en over het vaststellen van de lijst van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor vanaf deze datum verplichte participatie geldt. Aan de hand van dit voorstel neemt de raad een besluit over de categorieën van gevallen waarvoor de gemeenteraad bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten een bindend advies geeft en wanneer sprake is van verplichte participatie door de initiatiefnemer.


    Voorgesteld besluit
    1. Vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij de gemeenteraad als adviseur wordt aangewezen; 
    2. vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij participatie door de initiatiefnemer verplicht is;
    3. te besluiten de lijsten uit bovenstaande besluiten 1 en 2 uiterlijk één jaar na de invoeringsdatum van de Omgevingswet te evalueren.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Besluit

    1. Vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij de gemeenteraad als adviseur wordt aangewezen;


    2. vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij participatie door de initiatiefnemer verplicht is;
    3. te besluiten de lijsten uit bovenstaande besluiten 1 en 2 uiterlijk één jaar na de invoeringsdatum van de Omgevingswet te evalueren.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  20. 7.g

    In de Omgevingsvisie van de gemeente Maashorst zijn strategische kaders voor duurzame ontwikkeling geformuleerd. Duurzame ontwikkeling dient te worden geborgd in het hele domein van de fysieke leefomgeving. Zodat de keuzes die we maken direct een bijdrage leveren aan het behalen van doelen uit onder andere: het Klimaatakkoord, het Deltaplan, Ruimtelijke Adaptatie, het uitvoeringsprogramma Circulaire Economie en het Schone Lucht Akkoord. Om duurzame ontwikkeling te borgen in het hele domein van de fysieke leefomgeving is het formuleren van concrete doelen op korte, middellange en lange termijn essentieel. Deze doelen werken we uit in vooralsnog zes Duurzame Doelenagenda’s. De Sustainable Development Goals (SDGS) dienen als een kompas en zorgen voor structuur in de agenda’s.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    Het raamwerk van zes Duurzame Doelen Agenda’s zoals vastgelegd in de Duurzame Doelenagenda’s 2026-2050 vast te stellen.

    Besluit

    Het raamwerk van zes Duurzame Doelen Agenda’s zoals vastgelegd in de Duurzame Doelenagenda’s 2026-2050 vast te stellen.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  21. 7.h

    In de Omgevingsvisie van de gemeente Maashorst zijn strategische kaders voor duurzame ontwikkeling geformuleerd. Duurzame ontwikkeling dient te worden geborgd in het hele domein van de fysieke leefomgeving. Zodat de keuzes die we maken direct een bijdrage leveren aan het behalen van doelen uit onder andere: het Klimaatakkoord, het Deltaplan, Ruimtelijke Adaptatie, het uitvoeringsprogramma Circulaire Economie en het Schone Lucht Akkoord. Om duurzame ontwikkeling te borgen in het hele domein van de fysieke leefomgeving is het formuleren van concrete doelen op korte, middel en lange termijn essentieel. Deze doelen werken we uit in vooralsnog zes Duurzame Doelenagenda’s. De Sustainable Development Goals dienen als een kompas en zorgen voor structuur in de agenda’s.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    De korte, middellange & lange termijndoelen zoals vastgelegd in de Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig & Soortenrijk vast te stellen.

    Besluit

    De korte, middellange & lange termijndoelen zoals vastgelegd in de Duurzame Doelen Agenda Veerkrachtig & Soortenrijk vast te stellen.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  22. 7.i

    De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van haar eigendommen. Daar vallen onder andere riolering, openbare verlichting, groen en wegen onder. Door de fusie tussen voormalig gemeente Uden en Landerd moeten beleidsplannen volgens de wet Arhi (Algemene regels herindeling) geharmoniseerd worden. Het is een bevoegdheid van de gemeenteraad om beleidsplannen voor het beheer en onderhoud aan de openbare verlichting vast te stellen. Het beleidsplan Openbare verlichting is opgesteld voor de periode 2024-2027.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (4), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie PRO (1), Fractie SP (3), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1)

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het beleidsplan Openbare verlichting 2024-2027.
    2. De voorziening Groot onderhoud openbare verlichting op te heffen nadat alle verplichtingen zijn afgewikkeld. De structurele dotatie van € 43.089 vanaf 2024 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
    3. Het bedrag van € 41.455 uit de reguliere exploitatie voor onderhoud openbare verlichting vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
    4. De 2e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.

    Besluit

    1. In te stemmen met het beleidsplan Openbare verlichting 2024-2027.
    2. De voorziening Groot onderhoud openbare verlichting op te heffen nadat alle verplichtingen zijn afgewikkeld. De structurele dotatie van € 43.089 vanaf 2024 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
    3. Het bedrag van € 41.455 uit de reguliere exploitatie voor onderhoud openbare verlichting vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
    4. De 2e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.


    De motie Zebrapaden wordt unaniem aangenomen.

    De heer De Vroomen (VVD) trekt zijn motie Verlichting van parken en hondenuitlaatplaatsen in.

    Moties

    Titel
    Motie Verlichting van parken en hondenuitlaatplaatsen
    Motie Zebrapaden
  23. 8

    Op 4 augustus 2023 heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie op en rond de Vloetstraat in Volkel. Hierop heeft het college op 26 september 2023 antwoord gegeven. Deze beantwoording roept bij de VVD vragen op. Op grond van artikel 54, zesde lid, van het Reglement van orde kan bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering nadere inlichtingen gevraagd worden over het door het college gegeven antwoord. De VVD heeft aangegeven hiervan gebruik te willen maken. Tevens wil de VVD naar aanleiding van de antwoorden een motie indienen.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Dit agendapunt is vervallen.

    Moties

    Titel
    Motie Omvorming Vloetstraat tot fietsstraat
  24. 9

    Besluit

    Niet van toepassing.

    De voorzitter sluit de vergadering om 22:03 uur.