Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën

donderdag 1 juni 2023

19:30 - 22:15

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    N.v.t.

    De voorzitter opent de vergadering van de commissie Ruimte, Economie en Financiën (REF) om 19.30 uur.


    De voorzitter deelt mede dat er bericht van verhindering is van dhr. Bethlehem (Forum voor Democratie). 


    Dhr. Van Tiel (voorzitter van de auditcommissie) koppelt terug uit de vergadering van de auditcommissie, die voorafgaand aan de vergadering van de commissie REF heeft plaatsgevonden. De auditcommissie heeft een positief advies gegeven aan het presidium over het raadsvoorstel Financiële eindafrekening besteding bijdrages fractieondersteuning 2022. De auditcommissie heeft daarbij een aantal aandachtspunten aan het presidium meegegeven. Het raadsvoorstel wordt via het presidium voor de raad geagendeerd. Verder is de evaluatie van de P&C-cyclus besproken. Een aantal daaruit voortvloeiende aandachtspunten worden geagendeerd voor het presidium.

  2. 2

    De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.

    Besluit

    De commissie stelt de agenda onegwijzigd vast.

    Geen van de fracties heeft aangegeven agendapunt 8.a.5 te willen bespreken. De commissie adviseert dit agendapunt zonder beraadslaging als hamerstuk te agenderen voor de raadsvergadering van 8 juni 2023.

  3. 3

    Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen het werkveld van de commissie betreffende. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken geschiedt dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
    Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden.

    Dhr. C. Kleijn heeft zich aangemeld als inspreker bij agendapunt 8.a.1 raadsvoorstel Beleid Van Afval naar Grondstof.
    Teamleider Lisette Burger en bestuurslid mevrouw Karin Franken van Stichting Hokazo maken bij agendapunt 6 Rondvraag Jong Maashorst over Hokazo van het inspreekrecht.

    Besluit

    N.v.t.

    Er zijn geen insprekers voor een niet geagendeerd onderwerp.   


    Bij de agendapunten 6 'Rondvraag' en bij agendapunt 8.a.1 'Raadsvoorstel Beleid van Afval naar Grondstof' heeft een inspreker zich aangemeld.

  4. 4

    De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.

    Besluit

    De commissie stelt de besluitenlijst ongewijzigd vast.

  5. 5

    De commissie wordt gevraagd de overzichten vast te stellen.

    Besluit

    De commissie stelt de overzichten met toezeggingen en moties ongewijzigd vast.

  6. 6

    Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.

    Teamleider Lisette Burger en bestuurslid mevrouw Karin Franken van Stichting Hokazo maken bij de rondvraag van Jong Maashorst over Hokazo gebruik van het inspreekrecht. 

    Besluit

    N.v.t.

    Mw. Burger en mw. Franken maken namens Hokazo gebruik van het recht om in te spreken.


    Dhr. Jozephs (Jong Maashorst) stelt vragen over de noodoproep van Hokazo. Wethouder Van den Heuvel beantwoordt de vragen. Dhr. De Ridder (Gewoon Uden), Van de Ven (Voor de Dorpen), mw. Lukassen (GroenLinks), dhr. Keijzer (Maashorst Vooruit), dhr. Snoeks (SP), dhr. Van Tiel (UdenPlusLanderd), dhr. Prinssen (VVD) hebben vragen. Wethouder Van den Heuvel beantwoordt de vragen. Er zijn vervolgvragen van dhr. Jozephs, dhr. Geerders (Gewoon Uden), dhr. De Jong (PRO), dhr. Snoeks en dhr. Commandeur (Forum voor Democratie). Wethouder Van den Heuvel beantwoordt de vervolgvragen en zegt naar aanleiding van de vraag van dhr. De Jong, of er door Hokazo een aanvraag voor een tegemoetkoming in de energiekosten onder de geldende regeling is ingediend, toe dat deze vraag schriftelijk zal worden beantwoord.

  7. 7

    Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.

    Besluit

    N.v.t.

    Er is één onderwerp als agendapunt 7.a.1 beeldvormend geagendeerd.

  8. 7.a.1

    Portefeuillehouder Van den Broek informeert de commissie over de resultaten van het tot nu toe doorlopen proces m.b.t. uitplaatsing Red Sox Park Moleneind.

    Besluit

    N.v.t.

    Wethouder Van den Broek en dhr. Van Esch, domeindirecteur Sociaal Domein, geven een toelichting op de stand van zaken met betrekking tot de uitplaatsing van Red Sox. Wethouder Van den Broek wijst de commissie op een procesvoorstel dat is toegevoegd aan de agendacommissie van 5 juni 2023 aangaande het vervolg van dit dossier.

  9. 8

    Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.

    Besluit

    N.v.t.

    De agendapunten 8.a.1 tot en met 8.a.11 zijn oordeelvormend geagendeerd.

  10. 8.a.1

    Nederland wil in 2050 circulair zijn, met als tussenstap om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken. Om dit te kunnen bereiken moet er minder grondstoffen worden gebruikt, minder afval ontstaan, en als het al afval is moet het meer en kwalitatief beter worden gescheiden om het zo hoogwaardig mogelijk te kunnen recyclen.

    De gemeente Maashorst zamelt al veel afval gescheiden in, hoewel nu nog verschillend in de woonkernen. Dit heeft grotendeels te maken met de korte bestaansgeschiedenis van onze nieuwe gemeente Maashorst. Om in de toekomst ook gezond en welvarend te blijven, en een circulaire economie te behalen in 2050, wil de gemeente Maashorst naast harmoniseren ook verder verduurzamen. In maart zijn ambities en inzamelvarianten opiniërend aan de raad voorgelegd. In 2028 80 kilo restafval met kwalitatief goed gescheiden stromen past bij de ambitieuze gemeente Maashorst. Om de afvalscheiding te bevorderen en deze ambities te behalen gaat bestuurlijk de voorkeur uit om inzamelvariant 1 ‘Goede service en goed resultaat afvalscheiding door vaak GFT+E en PBD in te zamelen’ in te voeren per 2025. De verdere afvalscheiding tot 80 kilo restafval wil men realiseren door positief stimuleren. Beleidsplan Van Afval Naar Grondstof In het beleidsplan Van Afval Naar Grondstof zijn deze ambities opgenomen, de inzamelvariant uitgewerkt en aanvullende maatregelen opgenomen in het meerjarig uitvoeringsprogramma. Doel is om uiteindelijk alle inzamelingen binnen Maashorst te harmoniseren, inzamelvariant 1 in te voeren en komende jaren aanvullende stappen te zetten om afvalscheiding en -preventie nog verder te stimuleren. Het beleidsplan met haar ambities en meerjarig uitvoeringsprogramma en invoering van inzamelvariant 1 wordt nu ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

    Dhr. C. Kleijn heeft zich aangemeld als inspreker.

    Voorgesteld besluit

    1. De afvalscheiding te willen verbeteren zodat 80 kilo restafval in 2030 overblijft waarbij de kwaliteit van de gescheiden stromen (zoals GFT+E, PBD) geschikt blijft voor hoogwaardige recycling. 
    2. Per 1-1-2025 conform inzamelvariant 1 (bijlage 1 raadsbesluit) in te gaan zamelen in heel Maashorst. 
    3. Per 1-1-2024 ook in Reek, Schaijk en Zeeland luiers gescheiden in te zamelen.
    4. In te stemmen met het meerjarig uitvoeringsprogramma Van Afval naar Grondstof (bijlage 2 raadsbesluit). 
    5. De financiële gevolgen te muteren op de voorziening Afvalstoffenheffing. 
    6. De 13e begrotingswijziging vast te stellen.

    Besluit

    Wethouder Van den Heuvel zegt naar aanleiding van een vraag van dhr. Keijzer (Maashorst Vooruit) toe in het najaar met de inwoners van voormalig Landerd (Maashorst Noord) en dus ook met de raad te gaan communiceren hoe we kunnen gaan werken met kroonringen.


    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

    Dhr. Kleijn maakt gebruik van het inspreekrecht.

    Toezeggingen

    Titel
    Kroonringen in Maashorst Noord (voormalig Landerd)
  11. 8.a.2

    De initiatiefnemer exploiteert op de locatie Bosdreef 1 te Uden een paardenhouderij. Op grond van Bijlage II, artikel 4, Besluit omgevingsrecht (Bor) is er recentelijk een tijdelijke vergunning verleend voor het plaatsen van paddocks en een longeercirkel buiten het vigerend bouwvlak. De volgende stap is deze ontwikkeling ‘’permanent’’ planologisch-juridisch vast te leggen. Daarnaast is de initiatiefnemer voornemens een kleinschalige Bed en Breakfast (100 m2 ) te realiseren ten noorden van de bestaande rijhal. Deze zal ruimte bieden aan twee appartementen met ieder 2 slaapkamers voor twee personen. Beide onderdelen van het planvoornemen liggen buiten de grenzen van het vigerend bouwvlak en het plan is daarom in strijd met de regels van het bestemmingsplan. Middels een omgevingsvergunning buitenplanse afwijking (uitgebreide procedure) kan worden afgeweken van het bestemmingsplan om onderhavige ontwikkeling mogelijk te maken.
    Doordat de gewenste ontwikkeling betrekking heeft op het afwijken van planologische regels, waarvoor geen afwijkingsbevoegdheid is opgenomen in het vigerend bestemmingsplan, is een verklaring van geen bedenkingen vereist.

    Voorgesteld besluit

    1. De verklaring van geen bedenkingen, voor het afwijken van het bestemmingsplan voor het vergroten van het bouwvlak, in ontwerp af te geven;
    2. De verklaring van geen bedenkingen, voor het afwijken van het bestemmingsplan voor het bouwen van een bijgebouw ten behoeve van het exploiteren van een Bed & Breakfast met acht slaapplaatsen,, in ontwerp af te geven;
    3. Het ontwerp van de verklaring van geen bedenkingen ter inzage te leggen gedurende zes weken, gedurende welke termijn hierop zienswijzen kunnen worden ingediend.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

  12. 8.a.3

    De initiatiefnemer is eigenaar van de voormalige varkenshouderij aan de Oudedijk 84 te Odiliapeel. In het kader van de Stoppersregeling is de initiatiefnemer per 31 december 2019 gestopt met het houden van varkens. Op de locatie worden, naast de varkenshouderij, tevens akkerbouwactiviteiten uitgevoerd. Nadat de initiatiefnemer is gestopt met de varkenshouderij is er begonnen met de statische opslag in de voormalige bedrijfsgebouwen om nieuwe inkomsten te genereren. Het voornemen bestaat om de bedrijfsactiviteiten ten behoeve van het akkerbouwbedrijf op de locatie te continueren. Tevens wil de initiatiefnemer de statische opslag in de toekomst verder doorzetten. Voor beide activiteiten wordt een deel van de bestaande bebouwing gebruikt. De overtollige bebouwing wordt gesloopt en ingezet in het kader van de sloop-bonusregeling van de gemeente Uden. In september 2020 heeft het college van de voormalige gemeente Uden positief geantwoord op het ingediende principeverzoek. Inmiddels heeft het ontwerpbestemmingsplan vanaf 10 november 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ontvangen.


    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de nota van zienswijzen.
    2. Het bestemmingsplan ‘Oudedijk 84, Odiliapeel’ vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

  13. 8.a.4

    Op de locatie Voortweg 25 te Uden wordt een varkenshouderij geëxploiteerd. De initiatiefnemer is voornemens de bedrijfsactiviteiten ter plaatse van deze locatie te beëindigen, de bestemming te wijzigen naar een woonbestemming en de bestaande woonboerderij aan de Voortweg 25 te splitsen. Op 12 maart 2019 heeft de monumentencommissie Uden op verzoek van de voormalige gemeente Uden aangegeven dat de woonboerderij cultuurhistorische waarde heeft. Daarnaast is de initiatiefnemer voornemens om vier ruimte-voor-ruimte-woningen met bijbehorende bijgebouwen in de nabijheid van de Voortweg 25 te realiseren. Op 5 maart 2020 heeft de voormalige gemeente Uden per brief kenbaar gemaakt bereid te zijn om medewerking te verlenen aan het initiatief. Inmiddels heeft het ontwerpbestemmingsplan vanaf 28 december 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ontvangen.

    Voor de lopende Ruimte-voor-Ruimteregeling is een overgangstermijn vastgesteld tot 1-1-2023. In dit kader is met de provincie afgesproken dat men nog kan deelnemen aan deze regeling, mits het bestemmingsplan is vastgesteld voor 1 juli 2023.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de nota van zienswijzen.
    2. Het bestemmingsplan ‘Voortweg 25, Uden’ gewijzigd vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

    Wethouder Van Lankvelt bevestigt het antwoord, dat in het vervolg zal worden opgelet dat alle bijlagen bij een bestemmingsplan een kernachtig aanduiding van de inhoud bevatten, op een vooraf ingediende technische vraag van dhr. Van Tiel (UdenPlusLanderd).

  14. 8.a.5

    Initiatiefnemer is voornemens om zijn agrarische bedrijfsvoering aan de Hoogstraat 11-11a te Uden te beëindigen. Het agrarische bedrijf in kwestie betreft een varkenshouderij. De stallen die daarbij gesaneerd zullen worden, komen in aanmerking voor deelname aan de Ruimte-voor-Ruimteregeling. Het te slopen staloppervlak is voldoende om te voorzien in twee Ruimte-voor-Ruimtekavels. Tevens bestaat de wens om de woonboerderij aan de Hoogstraat 11-11a die nu gesplitst is in twee bedrijfswoningen zodanig te bestemmen dat beide bedrijfswoningen worden omgezet naar burgerwoningen. Initiatiefnemer is voornemens om op deze locatie twee bestaande bijgebouwen te behouden. In aanvulling op voorgaande is initiatiefnemer voornemens om in het kader van deelname aan de Ruimte-voor-Ruimteregeling twee Ruimte-voor-Ruimtekavels te ontwikkelen op eigen terrein op een andere locatie binnen een bebouwingsconcentratie binnen de gemeente Maashorst, namelijk aan de Lage Randweg (naast nummer 26) te Uden. Hier kunnen twee woningen in een aaneengebouwde boerderijvorm ontwikkeld worden. Op 23 maart 2021 heeft het college ingestemd met deze ontwikkeling. Inmiddels heeft het ontwerpbestemmingsplan vanaf 28 december 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is geen zienswijze ontvangen. Ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan heeft een ambtshalve aanpassing plaatsgevonden.

    Voor de lopende Ruimte-voor-Ruimteregeling is een overgangstermijn vastgesteld tot 1-1-2023. In dit kader is met de provincie afgesproken dat men nog kan deelnemen aan deze regeling, mits het bestemmingsplan is vastgesteld voor 1 juli 2023.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de ambtshalve aanpassingen ten opzichte van het ontwerp-bestemmingsplan.
    2. Het bestemmingsplan ‘Hoogstraat 11-11A en Lage Randweg (naast 26), Uden’ gewijzigd
    vast te stellen.
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

    Over dit agendapunt heeft geen beraadslaging plaatsgevonden.

  15. 8.a.6

    Op de naastgelegen gronden van Hoekstraat 27, Hoekstraat 25, is onlangs een bestemmingsplan vastgesteld voor het transformeren van bedrijfspanden naar woningen. De initiatiefnemers van Hoekstraat 27 haken in op deze transformatie door op hun gronden een patiowoning te realiseren. In de huidige situatie is het plangebied voor een klein deel voorzien van een bouwvlak. Hier is één vrijstaande woning toegestaan, dit is de bestaande woning Hoekstraat 27, gelegen midden op het diepe perceel. De bestaande woning zal tijdelijk met een persoonsgebonden overgangsrecht gehandhaafd blijven en zal op termijn gesloopt worden. De nieuwe woning wordt in het noorden van de bestaande woning aan het adres Hoekstraat 27 gerealiseerd. Doordat op termijn de bestaande woning zal worden gesloopt is daardoor in het plangebied geen sprake meer van een toevoeging van woningen.

    Deze ontwikkeling is niet mogelijk binnen de regels van het geldende bestemmingsplan “Kom Schaijk”, waardoor een ruimtelijke procedure doorlopen dient te worden. De initiatiefnemer heeft het plan nader uitgewerkt in een bestemmingsplan. Op 7 februari 2023 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan “Hoekstraat 27, Schaijk”. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen van 16 februari 2023 tot en met 29 maart 2023. Tijdens deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan “Hoekstraat 27, Schaijk” met identificatienummer NL.IMRO.1991.BPHoekstraat27-VA01 ongewijzigd vast te stellen; 
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

  16. 8.a.7

    Op 11 mei 2021 heeft het college van de voormalige gemeente Landerd in principe ingestemd met het omzetten van een bedrijfswoning naar een burgerwoning én het realiseren van een extra levensloopbestendige woning op de locatie Hoekstraat 2 in Schaijk door middel van een nieuw bestemmingsplan.
    De raad is bevoegd het bestemmingsplan vast te stellen. Gedurende de periode dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage lag, zijn er geen zienswijzen ontvangen.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan “Hoekstraat 2, Schaijk” met identificatienummer NL.IMRO.1991.BPHOEKSTR2Schaijk-VA01 ongewijzigd vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

  17. 8.a.8

    Op 11 december 2017 heeft de voormalige gemeente Landerd een bouwrijpe bouwkavel verkocht. De bouwkavel is verkocht voor de bouw van een woning. Het voornemen bestaat om op de bouwkavel een extra patiowoning te realiseren vergelijkbaar met het bestaande regime van de woningen aan de westzijde van het plangebied. Het bouwvlak waarin de eerdergenoemde verkochte bouwkavel valt, is echter bestemd voor maximaal twee wooneenheden die reeds zijn gerealiseerd. Dit houdt in dat binnen het vigerend bestemmingsplan de locatie weliswaar een woonbestemming heeft, maar het plangebied valt o.a. binnen een aanduiding maximaal aantal wooneenheden. Het realiseren van nog één (derde) wooneenheid is derhalve niet mogelijk.
    Om de woningbouw op de eerdergenoemde verkochte bouwkavel mogelijk te maken, is een herziening van het bestemmingsplan nodig. De raad is hiertoe bevoegd. Gedurende de periode dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage lag, zijn er geen zienswijzen ontvangen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan “Partiële Herziening Vaandriglaan 3a in Zeeland”, met IMRO-codering: NL.IMRO.1991.BPVaandriglaan3a-VA01, ongewijzigd vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

  18. 8.a.9

    De Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna ODBN) biedt de jaarrekening 2022 en de begroting 2024 aan. Daarnaast wordt een aangepaste begroting 2023 aangeboden in verband met de collectieve arbeidsovereenkomst (hierna cao) onderhandelingen 2023 die invloed hebben op het uurtarief. Hiermee informeert ODBN de raad over de uitgangspunten van de gemeenschappelijke regeling van de ODBN. Voor beide begrotingen kunnen dan ook zienswijzen worden ingediend.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarstukken 2022 van de Omgevingsdienst Brabant Noord.
    2. Kennis te nemen van de gewijzigde (concept)begroting 2023 van de Omgevingsdienst Brabant Noord en geen gebruik te maken van de bevoegdheid om een zienswijze naar voren te brengen.
    3. Kennis te nemen van de (concept)begroting 2024 van de Omgevingsdienst Brabant Noord en geen gebruik te maken van de bevoegdheid om een zienswijze naar voren te brengen.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

  19. 8.a.10

    De belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is een gemeenschappelijke regeling waarin de volgende gemeenten deelnemen: Boekel, Maashorst, Oss, Deurne, Asten, Someren, Laarbeek, Gemert-Bakel, Bernheze en Waterschap Aa en Maas. De heffing en invordering van de lokale belastingen worden door de BSOB uitgevoerd, als ook de waardering van de WOZ-objecten voor de deelnemende gemeenten. De Wet op de gemeenschappelijke regelingen bepaalt in artikel 35 dat ontwerpbegrotingen, begrotingswijzigingen acht weken voordat deze aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling wordt aangeboden, toegezonden worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De jaarstukken worden ter kennisgeving toegestuurd. De 1e bestuursrapportage geeft een tussentijdse stand van zaken m.b.t. de uitvoering en eventuele financiële consequenties. De ontwerpbegroting 2024-2027 heeft het doel om inzicht te verschaffen in het beleid van deze gemeenschappelijke regeling en de financiële gevolgen van het beleid voor de periode 2024-2027. Beide documenten maken onderdeel uit van de bestuurlijke cyclus 2023 en wordt aan de raad ter instemming aangeboden. De raad heeft de mogelijkheid om een afzonderlijke zienswijze in te dienen.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de jaarstukken 2022 van BSOB. 
    2. Kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2024 van de BSOB en gebruik te maken van de bevoegdheid om bijgevoegde zienswijze naar voren te brengen met als aandachtspunten: Betere monitoring businesscase, voortgang m.b.t. uitbreiding van deelnemende gemeenten, terughoudendheid met ontwikkelingen vanwege onzekere financiële toekomst (ravijnjaar 2026) en aandacht voor signaal accountant m.b.t. rechtmatigheid.

    Besluit

    De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 te plaatsen.

    Naar aanleiding van een vraag van dhr. De Jong (PRO), of het in de raadsvergadering van 2 maart 2023 aangenomen amendement op de Kadernota Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) 2024 kenbaar is gemaakt aan BSOB, antwoordt wethouder Van Heeswijk dat hij dit zal nagaan en hier schriftelijk op terug zal komen. Wethouder Van Heeswijk geeft bij agendapunt 9 van deze commissievergadering het antwoord. Het amendement is kenbaar gemaakt aan de BSOB. Daarmee concludeert de commissie dat het raadsvoorstel als hamerstuk aan de agenda van de raadsvergadering van 8 juni 2023 kan worden toegevoegd.

  20. 8.a.11

    Op verzoek van de fractie van het CDA is via de agendacommissie de raadsinformatiebrief Ruimtelijk interim beleid niet-agrarische ontwikkelingen buitengebied (nr. 427) oordeelvormend geagendeerd voor deze commissievergadering. De fractie van het CDA is van mening dat het Ruimtelijk interim beleid niet-agrarische ontwikkelingen door de raad vastgesteld moet worden. De fractie hoort graag de mening van de andere fracties en van de wethouder hierover. Daarnaast wenst de fractie de raadsinformatiebrief inhoudelijk te bespreken.

    Besluit

    N.v.t.

    Wethouder Van Lankvelt doet een procesvoorstel om het ruimtelijk interim-beleid niet-agrarische ontwikkelingen na de zomer in een raadsvoorstel aan de raad voor te leggen. De meerderheid van de commissie concludeert dat de inhoudelijke beraadslaging over het onderwerp zal volgen aan de hand van het raadsvoorstel dat dan voor zal liggen.

  21. 9

    De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.

    Er hebben geen vergaderingen in de periode 17 maart tot en met 1 juni 2023 van (het Algemeen Bestuur) van de verbonden partijen, welke in het taakveld van de commissie Ruimte, Economie en Financiën vallen, plaatsgevonden.

    Besluit

    N.v.t.

    Er zijn geen mededelingen. 


    Wethouder Van Heeswijk beantwoordt de door dhr. De Jong (PRO) bij agendapunt 8.a.10 gestelde vraag. De commissie adviseert naar aanleiding hiervan het raadsvoorstel als geagendeerd bij dit agendapunt als hamerstuk op de voorlopige agenda van de raad van 8 juni 2023 te plaatsen. Zie ook de toelichting op het besluit bij agendapunt 8.a.11.

  22. 10

    Besluit

    N.v.t.

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.15 uur.