Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 12 december 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)

Voorzitter
Hans van der Pas
Toelichting

Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
  3. 3

    De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen. De concept besluitenlijst wordt uiterlijk 5 december 2024 toegevoegd.

  4. 4

    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken. De concept lijst wordt uiterlijk 5 december 2024 toegevoegd.

  5. 5

    Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.

  6. 6

    Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.

  7. 7

    Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.

  8. 7.a

    De meeste jongeren in Nederland groeien op tot zelfstandige en sociale volwassenen die goed zijn voor de samenleving. Het is normaal dat ouders zich soms zorgen maken over de opvoeding van hun kinderen, omdat ze betrokken zijn en het beste voor hen willen.


    Opvoeden kan soms moeilijk zijn, vooral voor gezinnen die extra uitdagingen hebben. De laatste jaren zijn er meer vragen over opvoeding, wat leidt tot meer druk op de jeugdhulp en hogere kosten.


    De laatste jaren hebben meer mensen vragen over opvoeding. Dit zorgt ervoor dat er meer druk komt op de hulp voor jongeren en dat het duurder wordt.
    We moeten dingen anders doen. We willen minder problemen en meer werken aan het voorkomen van problemen. Het doel is om jongeren gezond en veilig te laten opgroeien en minder afhankelijk te maken van speciale hulp. Het Preventief jeugdbeleid van de gemeente Maashorst legt uit hoe we dit willen doen.

    Voorgesteld besluit

    Het ‘Preventief jeugdbeleid gemeente Maashorst’ vast te stellen.

  9. 7.b

    Sinds 2009 moet de gemeente zorgen voor hulp bij discriminatie. In Maashorst doet de organisatie Radar dit voor de inwoners. Radar geeft advies, registreert discriminatiegevallen, doet onderzoek en organiseert trainingen.


    Er zijn nieuwe regels gemaakt die duidelijk maakt hoe deze hulp moet zijn. De medewerkers moeten deskundig en onafhankelijk zijn. De gemeente moet ervoor zorgen dat de hulp makkelijk toegankelijk is, met een loket waar mensen klachten kunnen indienen. Ook zijn er regels voor hoe klachten behandeld moeten worden, zodat Radar elk jaar kan rapporteren aan de overheid.

    Voorgesteld besluit

    De verordening antidiscriminatievoorziening Maashorst vast te stellen.

  10. 7.c

    De gemeente Maashorst heeft een gemeentewapen en kiest ook voor een officiële gemeentevlag. Deze vlag is tijdloos en kan worden gebruikt bij officiële evenementen. Het helpt inwoners om de gemeente te herkennen.


    Het ontwerp voor de vlag gekozen met advies van een werkgroep en de Hoge Raad van Adel. Het ontwerp is modern en wordt gesteund door lokale organisaties. De gemeente vraagt aan de gemeenteraad om deze vlag vast te stellen als officiële gemeentevlag.

    Voorgesteld besluit

    De officiële gemeentevlag van de gemeente Maashorst vast te stellen overeenkomstig ontwerpvoorstel.

  11. 7.d

    Raadslid de heer De Ridder (Gewoon Uden) heeft aangegeven dat in veel raadzalen in Nederland, de Nederlandse vlag staat of hangt. Hij heeft aan het presidium gevraagd of dit ook in de raadzaal van Maashorst wenselijk is. Het presidium heeft gevraagd om een voorstel te maken om in drie vlaggen in de raadzaal te plaatsen: de officiële gemeentevlag van Maashorst, de vlag van de provincie Noord-Brabant en de Nederlandse vlag. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om 'ja' te zeggen tegen dit voorstel.

    Voorgesteld besluit

    Drie vlaggen in de raadzaal te plaatsen, te weten:

    1.  de officiële gemeentevlag van Maashorst;
    2.  de vlag van de provincie Noord-Brabant; en
    3.  de vlag van Nederland.
  12. 7.e

    Het bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden brengt alle wijzigingen en verbeteringen samen die sinds 2014 nodig zijn gebleken, zoals correcties op eerdere plannen, ingediende vergunningen en aanpassingen na een uitspraak van de Raad van State. Tijdens de inspraakperiode van zes weken zijn er 12 zienswijzen ingediend, waarvan er vier hebben geleid tot aanpassingen in het plan. Deze wijzigingen betreffen o.a. correcties op elektronische fouten, aanvullingen over bestaande rechten en verbeteringen van regels en kaartmateriaal. Er zijn algemene verbeteringen doorgevoerd op basis van ervaringen uit het verleden en ontwikkelingen in beleid. Voorbeelden zijn een aangescherpte sloop-/bonusregeling en aanpassingen in de grenzen en regels van het plangebied. Daarnaast zijn in totaal 16 nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen opgenomen, bijvoorbeeld herbestemmingen of nieuwe functies voor percelen. Deze zijn gebaseerd op aangeleverde ruimtelijke onderbouwingen en voldoen aan milieutechnische en landschappelijke eisen. Het doel van het veegplan is een duidelijk en up-to-date bestemmingsplan voor Uden, Volkel en Odiliapeel. Het plan houdt rekening met nieuwe ontwikkelingen, wettelijke eisen en duurzaamheid.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de bijgevoegde “Nota van zienswijzen”;
    2. Het bestemmingsplan “Veegplan Buitengebied Uden” gewijzigd vast te stellen; 
    3. Geen exploitatieplan vast te stellen.
  13. 7.f

    De gemeente Maashorst heeft te weinig bedrijfsgrond beschikbaar om aan de groeiende vraag te voldoen, vooral in de regio Uden. Om dit op te lossen, wil de gemeente het bestaande bedrijventerrein Goorkens-Hoogveld uitbreiden met een nieuw terrein, Hoogveld-Zuid. De plannen hiervoor zijn sinds 2019 in ontwikkeling zijn gebaseerd op een regionaal besluit (RNOB) dat deze uitbreiding toestaat.


    Het ontwerpbestemmingsplan voor Hoogveld-Zuid heeft van december 2023 tot februari 2024 ter inzage gelegen. In deze periode zijn 40 reacties ontvangen, waarvan enkele hebben geleid tot aanpassingen. Bewoners van het nabijgelegen buurtschap Lankes uitten bezwaren over de mogelijke impact op het open landschap en vroegen om aanpassingen. Om tegemoet te komen, heeft de gemeente onder andere de indeling aangepast, de maximale bouwhoogte beperkt, en een bredere groenstrook en bossingel toegevoegd voor extra afscherming.


    Daarnaast zijn er duurzame maatregelen ingevoerd, zoals energiezuinige gebouwen, waterberging en extra groen. Voor netcongestie (beperking in energieaansluitingen) is aandacht, maar het effect hiervan is nog onzeker. Het financiële deel is goed geregeld, en met een positief economisch resultaat is het project uitvoerbaar.


    De gemeenteraad wordt gevraagd het bestemmingsplan Hoogveld-Zuid gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.

    Bijlagen

    Voorgesteld besluit

    1. De raad voorstellen:
    a. In te stemmen met de Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen;
    b. Het bestemmingsplan ‘Hoogveld-Zuid’ gewijzigd vast te stellen;
    c. Geen exploitatieplan vast te stellen.

  14. 7.g

    Op het terrein aan de Goorkensweg 1 in Uden, waar vroeger een tuincentrum stond, wil men nu een steenhandel met een bedrijfshal openen. Het huidige bestemmingsplan laat dit niet toe, dus moet er een nieuw bestemmingsplan worden vastgesteld door de gemeenteraad. Het nieuwe plan zorgt voor een beperkte uitbreiding van de bedrijfsgebouwen zonder woonruimte. Er zijn geen zienswijzen ingediend op het plan. Het perceel ligt tussen het buitengebied en een bedrijventerrein, wat goed past in het gemeentelijk en provinciaal beleid om bestaande bedrijventerreinen te hergebruiken. Het gebouw past goed in de omgeving. Ook voldoet de nieuwbouw aan duurzaamheidseisen. 


    Het plan heeft geen invloed op de gemeentelijke begroting, want de initiatiefnemer betaalt de kosten. Daarom hoeft geen exploitatieplan vastgesteld te worden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan Goorkensweg 1, Uden met identificatienummer NL.IMRO.1991.BPGoorkensweg1-VG01 gewijzigd vast te stellen;
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.

  15. 7.h

    In 2017 onderzocht Senioren Brabant-Zeeland de woonbehoeften van senioren in Volkel. Uit dit onderzoek kwam het Dierenparkje naar voren als geschikte locatie voor woningbouw. Nu ligt er een plan klaar om hier 22 sociale huurwoningen te bouwen: 18 appartementen en 4 grondgebonden woningen. Het plan heeft inspraakrondes doorlopen en er zijn enkele wijzigingen aangebracht om evenementen in de buurt niet te belemmeren.
    Hoewel de woningen niet wettelijk als seniorenwoningen kunnen worden bestempeld, heeft woningcorporatie Area toegezegd deze doelgroep te prioriteren. Daarnaast zijn er maatregelen nodig om geluidshinder van de nabijgelegen vliegbasis te beperken. De gemeente stelt een financieel plan op, met een positief verwacht resultaat, om de bouw mogelijk te maken. Dit project moet zowel senioren woonruimte bieden als de doorstroming op de woningmarkt bevorderen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met de Nota zienswijzen bestemmingsplan Dierenparkje Volkel;
    2. In te stemmen met de Nota ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan Dierenparkje Volkel;
    3. Het bestemmingsplan Dierenparkje Volkel gewijzigd vast te stellen;
    4. De grondexploitatie voor het complex 40 Dierenparkje Volkel te openen;
    5. Bijgaande begrotingswijziging nummer 21 van 2024 vast te stellen.
  16. 7.i

    In Zeeland wordt het plan voor de bouw van twee patiobungalows aan de Rootstraat verder uitgewerkt. Op 6 april 2021 heeft het college van de voormalige gemeente Landerd hier al in principe mee ingestemd. 
    Het bestemmingsplan is goed onderbouwd en voldoet aan alle ruimtelijke en milieutechnische eisen. De initiatiefnemer heeft zorgvuldig overleg gevoerd met omwonenden, waarbij vragen en zorgen zoveel mogelijk zijn behandeld. Een eerdere zienswijze over eigendomsdiscussies is ingetrokken na een schikking. Het plan heeft geen gevolgen voor provinciale of waterschapsbelangen en de kosten worden volledig gedragen door de initiatiefnemer. 
    De woningen worden gebouwd volgens de geldende duurzaamheidseisen.

    Voorgesteld besluit

    1. Het bestemmingsplan Rootstraat ong. Zeeland vast te stellen..
    2. Geen exploitatieplan vast te stellen.
  17. 7.j

    De gemeente heeft een nieuw beheer- en beleidsplan opgesteld voor de bos- en natuurterreinen, gericht op meer biodiversiteit, klimaatbestendig beheer en een balans tussen natuur en recreatie. Dit plan sluit aan op de omgevingsvisie en biedt richtlijnen voor duurzaam beheer door jaarlijks werkplannen op te stellen. Er wordt gestreefd naar bossen met meer variatie in houtsoorten en ontwikkelingsstadia, verbeterde waterhuishouding en een rijkere flora en fauna. Tegelijkertijd blijven de terreinen aantrekkelijk voor recreatie, met behoud van rustgebieden. Klimaatuitdagingen, zoals plagen en extreem weer, kunnen kosten verhogen, maar dit wordt beperkt door duurzame maatregelen, zoals klimaatbestendige aanplant en efficiënter gebruik van hout.


    De netto beheerkosten voor 2025 bedragen €273.032,-, met een tijdelijk tekort van €43.000,- dat wordt gedekt uit een bestemmingsreserve. Vanaf 2026 wordt een hogere subsidie verwacht, waarmee het plan structureel haalbaar is.
    Het plan, dat is opgesteld in samenwerking met een klankbordgroep, draagt bij aan duurzaamheid, recreatie en biodiversiteit en sluit aan op meerdere duurzame ontwikkelingsdoelen zoals een gezonde leefomgeving en verantwoord gebruik van natuurlijke hulpbronnen.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het beheer- en beleidsplan bos- en natuurterreinen 2025-2042
    2. De 3e begrotingswijziging van 2025 vast te stellen.
  18. 7.k

    Dit beheerplan biedt inzicht in de (wettelijke) beleidskaders en de inzet van middelen voor een efficiënt en effectief beheer van het openbare groen (o.a. bomen, beplanting en gras) en recreatieve voorzieningen, waaronder speelplekken en straatmeubilair.


    Met dit beheerplan beogen wij de volgende effecten:

    1. Voldoen aan wettelijke verplichting vanuit de provincie en de financiële verordening.
    2. Voldoen aan de beheerambities en -taken, namelijk: kwaliteitsbeelden voor beheer en de groene ambities van het college en de wettelijke taak om te zorgen voor een duurzame instandhouding van kapitaalgoederen in de openbare ruimte.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het beheerplan openbaar groen en recreatieve voorzieningen 2025 -2028.
    2. Het opheffen van de voorziening Groot onderhoud groen nadat aan alle lopende verplichtingen is voldaan.
    3. De structurele dotatie aan de voorziening van € 198.708 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
    4. Voor ‘de jaren 2025 en verder’ een bedrag van € 10.000 beschikbaar te stellen voor ‘inspecties speeltoestellen’
    5. Deze meerjarige structurele uitgaven te dekken door te beschikken over het begrotingssaldo 2025-2028.
    6. Vanaf 2025 jaarlijks kredieten van € 200.000 beschikbaar te stellen voor het niet-planmatig vervangen van bomen, beplanting en gras.
    7. De hieruit voortvloeiende structurele kapitaallasten ad € 900 in 2025 oplopend tot € 21.100 in 2028 te dekken door te beschikken over het begrotingssaldo 2025-2028.
    8. De 2e begrotingswijziging van 2025 vast te stellen.

  19. 7.l

    De belastingtarieven welke zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Aanpassing is nodig vanwege inflatiecorrecties, eerder vastgesteld beleid of het streven naar kostendekkendheid. Ook is dit noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Volgens de Gemeentewet moet de gemeenteraad de belastingverordeningen vaststellen voordat een gemeente de belastingen kan heffen.


    Bij de argumenten worden de belangrijkste wijzigingen per verordening toegelicht. Daarnaast is in bijlage 1 een specificatie van de tarieven opgenomen.

    Voorgesteld besluit

    1. de belastingen, rechten en tarieven voor 2025 aan te passen conform bijlage 1;
    2. daartoe vast te stellen de:
         2.1 de verordening afvalstoffenheffing Maashorst 2025;
         2.2 de verordening riool- en waterzorgheffing Maashorst 2025;
         2.3 de verordening onroerende zaakbelastingen Maashorst 2025;
         2.4 de verordening parkeerbelastingen Maashorst 2025;
         2.5 de verordening staangeld Maashorst 2025;
         2.6 de verordening reclamebelasting Maashorst 2025;
         2.7 de verordening markt en standplaatsen Maashorst 2025;
         2.8 de verordening begrafenisrechten Maashorst 2025;
         2.9 de verordening toeristenbelasting Maashorst 2025;
         2.10 de verordening forensenbelasting Maashorst 2025;
         2.11 de legesverordening Maashorst 2025;
    3. de bij het advies gevoegde raadsvoorstel en besluit voor te leggen aan de gemeenteraad.

  20. 7.m

    Op 4 april 2024 heeft de gemeenteraad de nieuwe financiële verordening vastgesteld. De financiële verordening is aan veranderingen/ontwikkelingen onderhevig. Om de verordening actueel te houden zijn enkele kleine wijzigingen doorgevoerd. De aangepaste financiële verordening ligt nu voor ter besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    1. De gewijzigde financiële verordening gemeente Maashorst vast te stellen.
  21. 7.n

    Volgens de Financiële Verordening van de gemeente Maashorst informeert het college de gemeenteraad in de tweede tussentijdse rapportage over de voortgang van de begroting over de eerste acht maanden van het lopende begrotingsjaar. Deze rapportage bevat de voorgestelde budgetoverhevelingen, evenals een herijkingsnota met betrekking tot de reserves en voorzieningen. Waar mogelijk biedt de rapportage een doorkijk voor het gehele jaar en geeft zij inzicht in de verwachte financiële gevolgen voor de komende jaren. 


    Het college wil de raad effectief en efficiënt meenemen in de belangrijkste ontwikkelingen omtrent beleid en financiën. Om dit te realiseren hebben we een inzichtsamenvatting gemaakt, waarbij we kort en krachtig de kernpunten en voortgang presenteren. Hiermee proberen we zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de informatiebehoefte van de raad.

    Voorgesteld besluit

    1. De tweede tussentijdse rapportage 2024 vast te stellen.
    2. De kredieten zoals opgenomen in de tweede tussentijdse rapportage 2024 beschikbaar te stellen.
    3. Het voorstel tot budgetoverheveling van 2024 naar 2025 vast te stellen.
    4. ​Herijking reserves en voorzieningen 2024, inclusief af- en bijramingen en de naamswijziging van de reserve Landschapsinvesteringsregeling vast te stellen.
    5. ​Het structureel overschot van 2024 ad € 3.048.000,- aan de Algemene reserve toe te voegen.
    6. ​Het incidenteel overschot in 2024 ad € 535.000,- en 2025 ad. € 218.000,- aan de Algemene reserve toe te voegen.
    7. ​De 24e en 25e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.
    8. ​De 4e en 5e begrotingswijziging van 2025​ vast te stellen.
  22. 7.o

    Waterschap De Dommel heeft op 22 juli 2024 een formeel verzoek gedaan tot toetreding tot de Gemeenschappelijke Regeling BSOB met ingang van 1 januari 2026. Bij toetreding tot de GR zal vanaf deze datum de BSOB, gelijk aan de dienstverlening aan de andere deelnemers van BSOB, de belastingtaken uitvoeren voor Waterschap De Dommel. Dat gaat meer specifiek om de heffing en invordering van de Watersysteemheffingen, de Zuiveringsheffing en de Verontreinigingsheffing, alsmede de kwijtschelding van deze heffingen en de behandeling van bezwaar en beroep tegen besluiten in het kader van de heffing en invordering van deze heffingen.


    Waterschap De Dommel heeft voorafgaand aan het voornoemde formele verzoek een offerte traject doorlopen waarin BSOB op 17 mei 2024 offerte heeft uitgebracht. Uitgangspunt van deze offerte is dat de hoge kwaliteit en continuïteit van de BSOB gegarandeerd moet blijven. Voorafgaand aan de formele taakuitvoering per 1 januari 2026 zal een traject c.q. project tussen BSOB en Waterschap De Dommel worden gestart aangaande het converteren en migreren van de belastingadministratie, zodat met ingang van 1 januari 2026, zonder onderbrekingen, de taakuitvoering door BSOB kan worden gecontinueerd.


    In dit raadsvoorstel wordt gelijktijdig gevraagd om zienswijze en toestemming voor toetreding door waterschap De Dommel. Dit wijkt af van de bepaling in de Wet gemeenschappelijke regelingen.
    Hiervoor is gekozen, zodat het waterschap De Dommel de zekerheid krijgt en zo de gelegenheid heeft om het contract met hun huidig leverancier tijdig op te zeggen zonder risico.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende zienswijze te geven bij de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling BSOB:
    a. Wij kunnen ons vinden in de 1e wijziging gemeenschappelijke regeling BSOB 2024 inzake het verzoek van Waterschap De Dommel om met ingang van 1 januari 2026 toe te treden tot de Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant.
    b. Wij kunnen ons vinden in het feit dat in het toetredingsproces wordt afgeweken van artikel 54, lid 5 van de GR BSOB.
    c. Wij kunnen ons vinden in het voorstel om € 159.738,- van de vrij besteedbare bestemmingreserve in te zetten ten behoeve van de incidentele kosten van de toetreding van Waterschap de Dommel.
    2. Het college toestemming te verlenen om in te stemmen met de wijziging van de GR waardoor Waterschap de Dommel toetreedt tot de GR, onder de voorwaarde dat deze concept GR niet meer wijzigt.

  23. 7.p

    De BSOB (Belastingsamenwerking Oost-Brabant) voert namens deelnemende gemeenten en waterschap Aa en Maas taken uit op het gebied van belastingen. De 2e bestuursrapportage 2024 bevat de rapportage over de periode januari tot en met juni 2024. Deze rapportage geeft aanleiding om de begroting 2024 van BSOB te wijzigen. Daarom is de 2e begrotingswijziging 2024 opgesteld. De 1e begrotingswijziging 2024 is in uw raad van 27 juni 2024 behandeld. 


    Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.

    Voorgesteld besluit

    1. De volgende zienswijze te geven op de tweede begrotingswijziging 2024 van BSOB:
      a. Wij begrijpen dat de kostenstijging van BSOB over 2024 voor een groot deel is te wijten
      aan de bezwaren vanuit de No-Cure-No-Pay (NCNP) bureaus en het besluit van de Hoge
      Raad d.d. 12-07-2024 om hogere proceskostenvergoedingen toe te kennen. Wij
      waarderen de inzet van BSOB om deze kosten zo laag mogelijk te houden.
      b. Met de prognose van het zogenaamde ravijnjaar (2026) is de verwachting dat er geen
      of beperkte structurele ruimte in de gemeentebegroting zal zijn om verdere
      kostenstijgingen op te vangen. Daarom wederom de vraag aan de Gemeenschappelijke
      Regeling om de komende jaren terughoudend te zijn met de kostenstijgingen (buiten de
      reguliere inflatie) en ontwikkelingen zo veel mogelijk binnen de beschikbare middelen
      op te vangen.
      c. Er wordt aangegeven dat de komende periode door directie en managementteam het
      meerjarenplan verder wordt uitgewerkt. Wij zien dit plan en de uitwerking daarvan in
      de business case graag tegemoet.
  24. 8
    Sluiting