Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 29 februari 2024

19:30 - 20:21
Locatie

Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)

Voorzitter
Rianne Donders-de Leest (wnd)
Toelichting

Gemeenschappelijke Regelingen
De vergadering is te bekijken via Raadsvergadering (royalcast.com)

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Niet van toepassing.

    De voorzitter opent de raadsvergadering om 19:30 uur. De voorzitter deelt mede dat er een bericht van verhindering is ontvangen van mevrouw Vissers (SP), de heer Keijzer (Maashorst Vooruit), de heer De Jong (PRO) en mevrouw Van Lanen (Jong Maashorst).

  2. 2

    Besluit

    De heer Keizer (UdenPlusLanderd) wordt door het lot aangewezen als degene die bij een hoofdelijke stemming het eerst zijn stem zal uitbrengen.


    De raad stelt de agenda ongewijzigd vast.

    Voor de rondvraag zijn geen vragen ingediend.

  3. 3

    De raad wordt gevraagd de besluitenlijsten van de vergaderingen van 5 en 22 februari 2024 vast te stellen.

    Besluit

    De raad stelt de besluitenlijsten van de raadsvergadering van 5 en 22 februari 2024 ongewijzigd vast.

  4. 4

    De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.

    Besluit

    De raad besluit tot afdoening van de ingekomen stukken overeenkomstig de daarbij aangeven voorstellen.

  5. 5

    Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Voor de rondvraag zijn geen vragen ingediend.

  6. 6

    Er zijn geen raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Er zijn geen voorstellen als hamerstukken geagendeerd.

  7. 7

    De onderstaande raadsvoorstellen zijn geagendeerd voor bespreking.

  8. 7.a

    In de Wet publieke gezondheid (Wpg) is geregeld dat gemeenten een gemeentelijke gezondheidsdienst in stand houden. De 19 deelnemende gemeenten in Midden-Brabant en Brabant-Noordoost hebben hiervoor een Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant (GGD) vastgesteld. De GGD bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle burgers en heeft speciale aandacht voor kwetsbare inwoners en de jeugd. 


    Nu wordt de kadernota 2025 ‘Blijven investeren in gezond gewoon maken’ voorgelegd. De kadernota geeft aan welke belangrijkste inhoudelijke en financiële uitgangspunten de GGD hanteert voor de begroting 2025. De kadernota vermeldt dat de GGD werkt aan een transitieplan om de organisatie toekomstbestendig te maken. De GGD verwacht hiervoor kosten te maken en komt nog met een plan voor de financiering. De kosten staan nu vermeld als PM. Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.

    Stemuitslag

    voor 96%
    tegen 4%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)
    tegen
    Fractie Forum voor Democratie (1)

    Voorgesteld besluit

    Een zienswijze te geven op de kadernota 2025 GGD Hart voor Brabant om:

    • Onder de aandacht te brengen om binnen het traject Transitie naar een toekomstbestendige GGD kritisch te kijken welke middelen hiervoor nog meer aangewend kunnen worden én te onderzoeken welke kwaliteitsslagen kunnen leiden tot besparingen.
    • Rekening te houden met dat er nog ruimte is voor het geven van een zienswijze door gemeenten wanneer het bedrag en het eventuele effect op de inwonersbijdrage voor de transitie toekomstbestendige GGD bekend is.

    Besluit

    Een zienswijze te geven op de kadernota 2025 GGD Hart voor Brabant om:

    • Onder de aandacht te brengen om binnen het traject Transitie naar een toekomstbestendige GGD kritisch te kijken welke middelen hiervoor nog meer aangewend kunnen worden én te onderzoeken welke kwaliteitsslagen kunnen leiden tot besparingen.
    • Rekening te houden met dat er nog ruimte is voor het geven van een zienswijze door gemeenten wanneer het bedrag en het eventuele effect op de inwonersbijdrage voor de transitie toekomstbestendige GGD bekend is.

    Het voorstel is aangenomen met 26 stemmen voor (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en GroenLinks) en één stem tegen (FVD Maashorst).

  9. 7.b

    De kadernota is het startpunt van het begrotingsjaar 2025. De Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna: ODBN) biedt de Kadernota 2025 aan. Hiermee informeren zij ons over nieuwe ontwikkelingen binnen de wettelijke kaders van milieu, natuurbescherming, bouwen en wonen. De ODBN gaat hiermee zoveel als mogelijk bij de uitvoering van haar taken rekening houden. In 2025 vormt de Omgevingswet het integrale, wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving. Het reguliere takenpakket van de ODBN bestaat uit basistaken, collectieve taken en verzoektaken. De ODBN geeft de deelnemers de gelegenheid om een reactie te geven over de Kadernota 2025. De reacties worden gewogen om daarmee een zo goed mogelijke begroting 2025 op te stellen. In de volgende stap, bij de behandeling van de begroting 2025 van de ODBN, krijgt de gemeenteraad de gelegenheid om zienswijzen in te dienen.

    Stemuitslag

    voor 96%
    tegen 4%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)
    tegen
    Fractie Forum voor Democratie (1)

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze naar voren te brengen op de Kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Brabant Noord.

    Besluit

    Geen zienswijze naar voren te brengen op de Kadernota 2025 van de Omgevingsdienst Brabant Noord.

    Het voorstel is aangenomen met 26 stemmen voor (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en GroenLinks) en één stem tegen (FVD Maashorst).

  10. 7.c

    De Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) is een gemeenschappelijke regeling waarin de volgende gemeenten deelnemen: Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Nuenen, Oss, Someren, Son en Breugel en Waterschap Aa en Maas. De heffing en invordering van de lokale belastingen worden door de BSOB uitgevoerd, als ook de waardering van de WOZ-objecten voor de deelnemende gemeenten. De kadernota 2025 heeft het doel om inzicht te verschaffen in het beleid van de BSOB en om globaal de financiële gevolgen van het beleid voor 2025 en de hierop volgende jaren in beeld te brengen. De kadernota 2025 maakt onderdeel uit van de bestuurlijke cyclus 2024 en wordt aan de raad ter instemming aangeboden. De raad heeft de mogelijkheid om een afzonderlijke zienswijze in te dienen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)

    Voorgesteld besluit

    De volgende zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van de BSOB:
    De kadernota sluit aan bij de koers die de BSOB ingezet heeft. De ambities van de BSOB om één van de beste dienstverleners op het gebied van belastingen te zijn, is herkenbaar. De BSOB speelt goed in op ontwikkelingen. Ook het ambitieniveau van de BSOB m.b.t. gegevensbescherming vinden wij belangrijk. Op onderdelen kan nog wel concreter aangegeven worden wat de financiële consequenties van de ontwikkelingen zijn en wat dit betekent voor de bijdrage van de deelnemende gemeenten. Belangrijk om dat in de conceptbegroting mee te nemen. Ook de consequenties van de recente uitbreiding met Dienst Dommelvallei is nog niet in de kadernota verwerkt.
    Gezien de z.g. ravijnjaren 2026-2027 is het goed te beseffen dat er weinig of geen structurele ruimte in de gemeentebegroting te verwachten is. Dat betekent dat wij ook van onze GR-en verwachten terughoudend te zijn met nieuwe ontwikkelingen en financiële tegenvallers zoveel als mogelijk binnen de beschikbare middelen op te vangen.

    Besluit

    De volgende zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van de BSOB:
    De kadernota sluit aan bij de koers die de BSOB ingezet heeft. De ambities van de BSOB om één van de beste dienstverleners op het gebied van belastingen te zijn, is herkenbaar. De BSOB speelt goed in op ontwikkelingen. Ook het ambitieniveau van de BSOB m.b.t. gegevensbescherming vinden wij belangrijk. Op onderdelen kan nog wel concreter aangegeven worden wat de financiële consequenties van de ontwikkelingen zijn en wat dit betekent voor de bijdrage van de deelnemende gemeenten. Belangrijk om dat in de conceptbegroting mee te nemen. Ook de consequenties van de recente uitbreiding met Dienst Dommelvallei is nog niet in de kadernota verwerkt.
    Gezien de z.g. ravijnjaren 2026-2027 is het goed te beseffen dat er weinig of geen structurele ruimte in de gemeentebegroting te verwachten is. Dat betekent dat wij ook van onze GR-en verwachten terughoudend te zijn met nieuwe ontwikkelingen en financiële tegenvallers zoveel als mogelijk binnen de beschikbare middelen op te vangen.

    Naar aanleiding van een vraag van de heer Van Tiel (UdenPlusLanderd) zegt wethouder Van Heeswijk toe terug te komen op de afhandeling van de bezwaarschriften tegen WOZ-aanslagen van 2023. 


    Het voorstel is unaniem aangenomen.

  11. 7.d

    De Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost (GR-KCV) voert namens deelnemende gemeenten taken uit om vervoer te garanderen voor mensen met een mobiliteitsbeperking (Wmo-vervoer & OV-Regiotaxivervoer). De Kadernota 2025 geeft aan welke inhoudelijke en financiële uitgangspunten de GR-KCV hanteert voor de begroting van 2025. Via de zienswijze kan de gemeenteraad haar beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer.

    Besluit

    1. Geen zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van gemeenschappelijke regeling Kleinschalig Collectief Vervoer.

    Unaniem besloten.

  12. 7.e

    Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord vraagt de deelnemende gemeenteraden op grond van artikel 34b van de Wet gemeenschappelijke regelingen hun zienswijze te geven op de Kaderbrief 2025. Het algemeen bestuur beslist op 21 maart 2024 over de Kaderbrief 2025 (bijlage 1). Het algemeen bestuur betrekt alle zienswijzen in deze besluitvorming. In de zienswijzen geven de gemeenteraden hun mening over de concept kaderbrief. De deelnemende gemeenten kunnen zo invloed uitoefenen op het beleid en de (inwoner)bijdrage van de gemeenschappelijke regeling. De gemeenteraden worden verzocht om uiterlijk 14 maart 2024 hun zienswijzen te geven.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)

    Voorgesteld besluit

    De volgende zienswijze op de Kaderbrief 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord naar voren te brengen: 


    De gemeenteraad ondersteunt de Kadernota 2025 van Veiligheidsregio Brabant-Noord. De Kadernota is in lijn met het huidige beleid en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen. Er wordt steeds meer gevraagd op het gebied van veiligheid en de uitdagingen worden groter. Denk daarbij aan de werkzaamheden die voortvloeien uit bijvoorbeeld de klimaatverandering. Zo hebben droogte en hoog water extra inzet gevraagd en dat zal naar verwachting in de toekomst ook zo blijven. In de kaderbrief vraagt u geen additioneel budget, maar volstaat u met het toepassen van een indexering. We willen wel graag bij u erop aandringen dat de definitieve indexering in de begroting 2025 zoveel mogelijk aansluit op de toegepaste indexering uit deze kaderbrief. Ook vragen wij kritisch te zijn op uitbreiding van de kosten.

    Besluit

    De volgende zienswijze op de Kaderbrief 2025 van de Veiligheidsregio Brabant-Noord naar voren te brengen: 


    De gemeenteraad ondersteunt de Kadernota 2025 van Veiligheidsregio Brabant-Noord. De Kadernota is in lijn met het huidige beleid en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen. Er wordt steeds meer gevraagd op het gebied van veiligheid en de uitdagingen worden groter. Denk daarbij aan de werkzaamheden die voortvloeien uit bijvoorbeeld de klimaatverandering. Zo hebben droogte en hoog water extra inzet gevraagd en dat zal naar verwachting in de toekomst ook zo blijven. In de kaderbrief vraagt u geen additioneel budget, maar volstaat u met het toepassen van een indexering. We willen wel graag bij u erop aandringen dat de definitieve indexering in de begroting 2025 zoveel mogelijk aansluit op de toegepaste indexering uit deze kaderbrief. Ook vragen wij kritisch te zijn op uitbreiding van de kosten.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  13. 7.f

    Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert namens deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van leerplicht en kwalificatieplicht. Ook geeft RBL BNO uitvoering aan de regionale aanpak voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie. De Kadernota 2025 geeft aan welke inhoudelijke en financiële uitgangspunten zij hanteert voor de begroting 2025. Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)

    Voorgesteld besluit

    De volgende zienswijze naar voren te brengen op de Kadernota 2025 van Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Leerplicht en vroegtijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO):


    Wij verzoeken RBL BNO om de Raad in staat te stellen om een zienswijze in te brengen op de inhoudelijke en financiële beleidsuitgangspunten van het nieuwe beleidsplan 2025-2028 dat in 2024 wordt opgesteld.

    Besluit

    De volgende zienswijze naar voren te brengen op de Kadernota 2025 van Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Leerplicht en vroegtijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO):


    Wij verzoeken RBL BNO om de Raad in staat te stellen om een zienswijze in te brengen op de inhoudelijke en financiële beleidsuitgangspunten van het nieuwe beleidsplan 2025-2028 dat in 2024 wordt opgesteld.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  14. 7.g

    Gemeenste Maashorst is middels de gemeenschappelijke regeling verbonden aan Het Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC). Het BHIC is het centrale archief en daarmee het geheugen van Brabant. Conform de archiefwet brengt onze gemeente haar archieven over naar het BHIC. Jaarlijks wordt door het BHIC een kadernota aangeboden aan de deelnemers. In het voorliggende raadsvoorstel wordt geadviseerd over de kadernota en de zienswijze die we als gemeente Maashorst hierop hebben. Voor de volledige tekst van de kadernota wordt verwezen naar de bijlage. De belangrijkste punten uit de kadernota zijn: 
    • In 2022 heeft het bestuur een besluit genomen over de bekostiging van de e-depotvoorziening. 
    • Bij het uittreden van het Rijk, vermoedelijk 1-1-2025, zal de gemeenschappelijke regeling aangepast worden en de inwoneraantallen worden geactualiseerd. 
    • De totale bijdrage van de gemeenten blijft gelijk en zal worden omgeslagen over de nieuwe actuele inwoneraantallen. 
    • Voor Maashorst houdt dit een verhoging van € 600,-- van de totale bijdrage in.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)

    Voorgesteld besluit

    De volgende zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van het BHIC: De kadernota volgt het beleid van het BHIC. Verhogingen van de bijdragen voor de kosten van het e-depot en aanpassing van de inwonertallen zijn al eerder in het besluitvormingstraject betrokken. De gemeenteraad kan instemmen met deze kadernota.

    Besluit

    De volgende zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van het BHIC: De kadernota volgt het beleid van het BHIC. Verhogingen van de bijdragen voor de kosten van het e-depot en aanpassing van de inwonertallen zijn al eerder in het besluitvormingstraject betrokken. De gemeenteraad kan instemmen met deze kadernota.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  15. 7.h

    De gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant is namens de zes deelnemende gemeenten opdrachtgever voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het belangrijkste doel van het Werkvoorzieningschap is het voorzien van alle Wsw-ers van passende arbeid. 


    De Wsw kent een uitsterfconstructie omdat er geen instroom meer is in de Wsw sinds 2015. De uitvoering van de gemeenschappelijke regeling is dan ook beleidsarm. 


    Jaarlijks stelt het Werkvoorzieningschap een kadernota op waarin zij aangeeft welke inhoudelijke en financiële uitgangspunten zij hanteert. Deze keer voor de begroting 2025. Wegens de uitsterfconstructie van de Wsw zijn deze uitgangspunten elk jaar hetzelfde. Via de gevraagde zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.


    Financieel gaat het bij deze gemeenschappelijke regeling om een gemeentelijke bijdrage voor de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling van ongeveer € 16.000 voor de gemeente Maashorst (zie kopje financiën).


    Dit staat los van de bekostiging van de WSW-plaatsen. Hiervoor ontvangt de gemeente WSW-middelen van het Rijk die volgens afspraak één op éen worden doorbetaald aan het Werkvoorzieningschap, die zorgt voor de plaatsing en dienstverbanden op basis van de Wsw. IBN Holding B.V. is vervolgens de opdrachtnemer van het Werkvoorzieningschap en zorgt voor het werk van de WSW-ers.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Jong Maashorst (6), Fractie Maashorst Vooruit (2), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Voor de Dorpen (3), Fractie VVD (3)

    Voorgesteld besluit

    Geen zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant.

    Besluit

    Geen zienswijze naar voren te brengen op de kadernota 2025 van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant.

    Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.

  16. 8

    Op 26 februari 2024 heeft mevrouw Lukassen (GroenLinks) een motie vreemd aan de orde van de dag aangekondigd met als onderwerp 'Zonder geld geen gemeenten'. Deze motie wordt mede ingediend door Maashorst Vooruit, Voor de Dorpen, CDA en Jong Maashorst.

    Besluit

    De motie wordt aangenomen met 21 stemmen voor (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, SP, UdenPlusLanderd en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst).

    Moties

    Titel
    Motie Vreemd aan de orde Zonder geld geen gemeenten
  17. 9

    Tijdens de vergadering van 29 februari 2024 zal stilgestaan worden bij het afscheid van mevrouw Donders-de Leest als waarnemend burgemeester van de gemeente Maashorst, aangezien dit de laatste raadsvergadering is waarbij zij het voorzitterschap van de raad op zich zal nemen.

    Besluit

    Niet van toepassing.

    Mevrouw Donders-de Leest wordt toegesproken en bedankt voor haar inzet als waarnemend burgemeester door plaatsvervangend raadsvoorzitter mevrouw Francken (VVD). Dit gaat vergezeld van een bloemetje en een cadeau. Mevrouw Donders-de Leest spreekt de raad toe, wenst de raad alle goeds en bedankt de raad voor zijn inzet.

  18. 10

    Besluit

    Niet van toepassing.

    De voorzitter sluit de vergadering om 20:21 uur.