Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën
donderdag 28 maart 2024
- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Dennis van Tiel
- Toelichting
-
Deze vergadering is volledig na te luisteren via Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën (royalcast.com)
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur.
De voorzitter van de auditcommissie, de heer Van Tiel, koppelt terug uit de vergadering van de auditcommissie van 28 maart 2024. De raadsvoorstellen die als agendapunten 9.10 en 9.11 op de agenda staan van de commissie Ruimte, Economie en Financiën zijn ook in de auditcommissie besproken. De auditcommissie geeft een positief advies op deze stukken.
-
2
De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.
Besluit
De commissie stelt de agenda ongewijzigd vast.
Geen van de fracties heeft aangegeven de agendapunten 9.2 Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Maasstraat 9A, Uden, 9.5 Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan Schoolstraat 23 en 23a, Volkel, 9.10 Raadsvoorstel Normenkader 2024 gemeente Maashorst te willen bespreken. De commissie adviseert deze agendapunten zonder beraadslaging als hamerstuk te agenderen voor de raadsvergadering van 4 april 2024.
-
3
Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen het werkveld van de commissie betreffende. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken geschiedt dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden.
Besluit
Niet van toepassing.
Er wordt geen gebruik gemaakt van het recht om in te spreken over een niet- geagendeerd onderwerp.
-
4
De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
De commissie stelt de besluitenlijst ongewijzigd vast.
-
5
De overzichten zijn ter vaststelling door de commissie bijgevoegd.
Bijlagen
Besluit
De commissie stelt de overzichten van toezeggingen met inachtneming van de antwoorden op vragen van de heer De Vroomen (VVD) over toezegging 45 ongewijzigd vast. De commissie stelt het overzicht van moties met inachtneming van de antwoorden op vragen van de heer De Vroomen (VVD) over motie 10 en de heer Van Tiel (UdenPlusLanderd ) over motie 27 ongewijzigd vast.
De heer De Vroomen (VVD) heeft via de griffie aan wethouder Van den Broek inzake toezegging nummer 45 en motie 10 (fietstunnels onder N264) voorafgaand aan de commissievergadering gevraagd wat de stand van zaken is voor wat betreft de reactie van de provincie. De heer De Vroomen stelt deze vraag in de commissievergadering, mede namens de fractie van PRO en GroenLinks, opnieuw.
Wethouder Van den Broek antwoordt dat er een onderzoek is gedaan waarvan de resultaten met de raad zijn gedeeld. Er is een uitvraag aan de provincie gedaan. Naar aanleiding van de reactie van de provincie volgt binnen twee weken een raadsinformatiebrief. De wethouder wenst deze raadsinformatiebrief voor de eerstvolgende commissievergadering te agenderen.
De heer Van Tiel (UdenPlusLanderd) heeft een vraag over motie 27 (Speelgelegenheid Kindcentrum De Morgenzon Zeeland). De heer Van Tiel vraagt of de wethouder het gesprek en het onderzoek gaat oppakken nu het IHP behandeld is in de commissie S&B en ter vaststelling wordt geagendeerd voor de raadsvergadering van 4 april 2024. Wethouder Van Heeswijk antwoordt dat het IHP inderdaad eerst nog door de raad moet worden vastgesteld. En dat SAAM Optimus begin dit jaar een aanvraag heeft ingediend voor extra lokalen. Dat kan betekenen dat er extra vierkante meters schoolplein nodig zijn. Als dat zo is dan staat de gemeente daarvoor aan de lat. Als dit niet het geval is dan is de school zelf financieel verantwoordelijk. Dan zal wethouder Van den Heuvel het gesprek gaan voeren met de scholen over de uitbreiding die de raad graag ziet gebeuren.
-
6
Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.
20240327: VVD heeft een rondvraag ingediend over de antwoorden op op schriftelijke vragen Afsluiting Brabantstraat en Leeuwstraat in Volkel.
Bijlagen
Besluit
Niet van toepassing.
De heer De Vroomen (VVD) stelt vragen over de antwoorden op schriftelijke vragen Afsluiting Brabantstraat en Leeuwstraat in Volkel. Wethouder Van den Broek beantwoordt de vragen. De heer De Vroomen heeft een aanvullende vraag. Wethouder Van den Broek beantwoordt deze aanvullende vraag. De heer Bethlehem (Forum voor Democratie) maakt een aanvullende opmerking.
-
7
De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
Onderstaand een overzicht van de vergaderingen van (het Algemeen Bestuur van) de verbonden partijen welke in het taakveld van de commissie Ruimte, Economie en Financiën vallen in de periode 8 februari tot en met 28 maart 2024:
- ODBN: 21 februari 2024;
- RNOB: 21 maart 2024 (regiodag).
Besluit
Niet van toepassing.
Er zijn geen mededelingen gedaan.
-
8
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
Besluit
Niet van toepassing.
Er zijn geen onderwerpen voor beeldvorming geagendeerd.
-
9
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
-
9.1
In de commissie REF van 28 maart 2024 wordt aan de commissie gevraagd om aan de hand van de opinienota richtinggevend gevraagd of de uitwerking van de randvoorwaarden om AgroNatuurWonen experimenten mogelijk te maken wordt onderschreven.
20240326: de heer Verbiesen en mevrouw Gerrits maken, mede namens diverse omwonenden en buurtbewoners van de demolocatie Heihorst in Zeeland, gebruik van het recht om in te spreken. De inspreekbijdrage vindt u bijgaand. Voor raads- en commissieleden niet-zijnde raadsleden is een mail met de contactgegevens van van de heer Verbiesen en mevrouw Gerrits toegevoegd.
20240328: de heer van Grinsven heeft een reactie op de inspreekbijdrage van de heer Verbiesen en mevrouw Gerrits aan de raad gestuurd. Deze reactie vindt u bijgaand.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Deze nota wordt opiniërend geagendeerd voor de commissie Ruimte, Economie en Financiën.
Besluit
Niet van toepassing.
De heer Verbiesen maakt mede namens diverse omwonenden en buurtbewoners van de demolocatie Heihorst in Zeeland gebruik van het inspreekrecht.
De heer Verbiesen heeft in zijn inspreekbijdrage een aantal vragen geformuleerd. De voorzitter concludeert dat het de voorkeur van de commissie heeft dat wethouder Van den Heuvel de vragen, die de inspreker in zijn inspreekbijdrage heeft geformuleerd, schriftelijk beantwoordt en de antwoorden aan de raad en de inspreker doet toekomen.
De wethouder neemt de opmerking van de heer Van Zuijlen (GroenLinks) over termijn van evalueren mee. De wethouder merkt naar aanleiding van een vraag van GroenLinks op dat hij er voorstander van is om de evaluaties met de raad te delen. De wethouder neemt de suggestie, om de randvoorwaarden duidelijker namelijk op B1 niveau te omschrijven, mee. Op een opmerking van het CDA over begrip 'elastisch' antwoordt wethouder Van den Heuvel dat hij het belang van 'elastisch' (flexibel) in een verder stadium zal benadrukken.
De heer Geerders (Gewoon Uden) vraagt naar gespreksverslagen van de keukentafelgesprekken. De wethouder antwoordt dat de samenvatting van de gespreksverslagen met de raad kunnen worden gedeeld.
De heer De Jong (PRO) vraagt naar de juridische status van de tiny houses. Wethouder Van den Heuvel zegt toe dat hij hier schriftelijk op terugkomt.
De fractie van Forum voor Democratie geeft aan tegen het plan te zijn.
Toezeggingen
Titel Delen samenvatting gespreksverslagen van de keukentafelgesprekken met de raad Juridische status Tiny Houses -
9.2
Op 4 april 2023 heeft het college ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan “Maasstraat 9a, Uden”. Dit bestemmingsplan maakt het planologisch mogelijk het perceel te splitsen en twee nieuwe woningen te realiseren. De bestaande, verouderde, woning zal gesloopt worden. De huidige perceelsbreedte zal worden opgedeeld in twee percelen met een breedte van 22,5 meter. Op elk perceel zal een vrijstaande woning worden gerealiseerd die voldoet aan de huidige bouwregelgeving en duurzaamheidseisen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 24 augustus 2024 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn twee zienswijzen ontvangen.
20240327: aan dit agendapunt is een reactie van een inwoner van Maashorst en de beantwoording daarvan door portefeuillehouder Van Lankvelt toegevoegd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, zoals opgenomen in de ‘Nota van zienswijzen & Ambtshalve wijzigingen, ontwerpbestemmingsplan Maasstraat 9a, Uden’;
2. Het bestemmingsplan “Maasstraat 9A, Uden” ongewijzigd vast te stellen;
3. Geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
Er vindt geen beraadslaging over dit agendapunt plaats.
-
9.3
Bij besluit van 17 april 2018 heeft het college van de gemeente Landerd onder voorwaarden ingestemd met de doorontwikkeling naar een volwaardige horecabestemming voor Eeterij d’n Oven op het perceel Voor-Oventje 3 – Verbindingsweg 1 te Zeeland. Naast de volwaardige horecabestemming zou ruimte bestaan voor ondergeschikte agrarische activiteiten. Een van de voorwaarden bij het principebesluit uit 2018 was een sluitingstijd van uiterlijk 23.00 uur voor de horeca-activiteiten. Ook uit latere geluidonderzoeken is gebleken dat een sluitingstijd tot na 23.00 uur niet haalbaar is wegens te hoge geluidbelasting voor de omliggende woningen. Bij aanvullend principebesluit van 14 maart 2023 is opnieuw bevestigd dat medewerking kan plaatsvinden voor horeca-activiteiten tot 23.00 uur. Daarnaast is als voorwaarde gesteld dat parkeren binnen het bestaande bouwvlak dient plaats te vinden in plaats van het voortzetten van het bestaande (illegale) gebruik van een aangrenzend perceel met agrarische bestemming. Het voorliggende bestemmingsplan voldoet geheel aan de voorwaarden uit het (aanvullende) principebesluit. Tussen 23.00 en 09.00 uur zijn geen horeca-activiteiten toegestaan en er dient gebruikt te worden gemaakt van een geluidbegrenzer. Binnen het bouwvlak worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd en voorzien van een landschappelijke inpassing die geborgd is in de regels.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 14 november 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn twee zienswijzen ontvangen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de nota van zienswijzen bestemmingsplan ‘Voor-Oventje 3 – Verbindingsweg 1, Zeeland’.
2. Het bestemmingsplan ‘Voor-Oventje 3 – Verbindingsweg 1, Zeeland’ gewijzigd vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
Er vindt geen beraadslaging over dit agendapunt plaats.
-
9.4
In maart 2023 heeft het college ingestemd met het planologisch mogelijk maken van de bouw van 37 appartementen aan de Marktstraat 11-13 te Uden. Marktstraat 11 betreft een kookwinkel (Gloudemans), Marktstraat 13 een voormalige fietsenzaak (Ad Verstegen). Op de begane grond wordt een nieuw modern winkelpand voor Gloudemans ontwikkeld. Aan de achterzijde grenzen de panden aan de Oranjestraat. De nieuwe ontwikkeling beslaat het gehele perceel tussen de Marktstraat en de Oranjestraat. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 21 december 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn is één zienswijze ontvangen. De zienswijze is beoordeeld en beantwoord in een nota van zienswijzen. De nota van zienswijzen en het bestemmingsplan liggen nu ter vaststelling aan de raad voor.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan Marktstraat 11-13 Uden ongewijzigd vast te stellen;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
De heer Snoeks (SP) stelt voor om het gesprek over wat een betaalbare woning is een keer voor een commissievergadering te agenderen.
-
9.5
Op 14 februari 2023 heeft de gemeente Maashorst besloten om medewerking te verlenen aan het voorstel om 4 woningen te realiseren op het perceel Schoolstraat 23-23a in Volkel. Initiatiefnemer is momenteel eigenaar van een bedrijfsperceel op deze locatie en is van plan de volledige bedrijfsbebouwing (inclusief bedrijfswoning) te saneren en ter plaatse een viertal woningen in twee bouwvolumes op te richten. Dit zullen grondgebonden woningen voor starters en senioren zijn. Op dit moment heeft het perceel op grond van bestemmingsplan ‘Volkel 2012’ de bestemming ‘Gemengd’. Om de woningen te realiseren is een herziening van het bestemmingsplan benodigd waarbij de bestemming wordt gewijzigd naar ‘wonen’ met bijbehorende bestemming ‘tuin’. Het college heeft een aantal voorwaarden gesteld voor medewerking aan dit initiatief.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 31 oktober 2023 tot en met 11 december 2023 ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ontvangen tegen het bestemmingsplan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1 In te stemmen met de Nota van zienswijzen;
2. Het bestemmingsplan ‘Schoolstraat 23 en 23a, Volkel’ gewijzigd vast te stellen;
3. Geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
Er vindt geen beraadslaging over dit agendapunt plaats.
-
9.6
Doel van het parapluplan is een partiële herziening van meerdere bestemmingsplannen in de gemeente Maashorst voor het aspect grondgebonden geluid. Het parapluplan is het planologische kader voor het besluit hogere grenswaarde van een aantal woningen, waarvoor in het verleden een hogere waarde had moeten worden vastgesteld, hetgeen abusievelijk niet is gebeurd. Het parapluplan herstelt deze omissie en biedt de woningen in combinatie met het besluit hogere grenswaarde het juiste wettelijke beschermingsniveau conform de Wet geluidhinder. Het brengt de feitelijke situatie weer in overeenstemming met de planologische situatie. Daarnaast biedt het plan rechtsgelijkheid ten opzichte van geluidsgevoelige objecten waarvoor wel een hogere grenswaarde is vastgesteld.
Van 25 september tot en met 6 november 2023 hebben het ontwerpbestemmingsplan Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel met het ontwerpbesluit hogere waarden Wet Geluidhinder (Wgh) ter inzage gelegen. Er zijn in die periode geen zienswijzen ingekomen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. het bestemmingsplan Parapluplan Hogere Waarden Geluidzone Volkel ongewijzigd vast te stellen;
2. geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
-
9.7
Bij besluit van 24 oktober 2017 heeft het college van de gemeente Landerd onder voorwaarden ingestemd met een functieverandering voor het Jan de Jong huis aan de Rijksweg 56 te Schaijk. De locatie heeft nu een woonbestemming en het gehele complex is sinds 2018 een Rijksmonument dat bestaat uit diverse gebouwen en erf. Er is nog een ongebruikte bouwvergunning uit 1982 voor het realiseren van een kantoorruimte als uitbreiding bij het woonhuis. De aanvraag voor die bouwvergunning is indertijd door Jan de Jong zelf getekend en verzorgd. De Vereniging Hendrick de Keijser heeft gevraagd om een functieverandering waarbij de in 1982 vergunde kantoorruimte mag worden benut als (extra) zelfstandige woning en een gedeelte van het complex als ‘Monument en Bed’, een specifieke toepassing van bed and breakfast met maximaal 8 bedden. Op de momenten dat dit deel van het complex niet in gebruik is als ‘Monument en Bed’ kan het tot 23.00 uur gebruikt worden als seminar-, museum- of bijeenkomstruimte met ondersteunende horeca. De huidige woning in het voormalige aterliergebouw blijft behouden. Omdat het complex in eigendom is van Vereniging Hendrick de Keijser zullen de opbrengsten van de nieuwe activiteiten worden gebruikt om het cultuurhistorische waardevolle rijksmonument te behouden. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 27 november 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn geen zienswijzen ontvangen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bestemmingsplan ‘Jan de Jong huis Rijksweg 56 Schaijk’ vast te stellen.
2. Geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
Er vindt geen beraadslaging over dit agendapunt plaats.
-
9.8
Op 19 april 2022 heeft gemeente Maashorst besloten om medewerking te verlenen aan het toevoegen van een Ruimte-voor-Ruimte woning op het perceel Zeeland-K-1160. Initiatiefnemer is voornemens is om in het buurtschap Graspeel tussen de woningen Graspeel 11 en 13 over te gaan tot de ontwikkeling en de bouw van één Ruimte-voor-Ruimte woning met bijgebouw. Hierbij wordt het perceel gesplitst. De huidige bestemming van het perceel is Agrarisch-2. In het blauw omkaderde deel van het perceel wordt de bestemming gewijzigd naar Wonen. In het oranje omkaderde gedeelte wordt een gedeelte van het perceel gewijzigd naar de bestemming Bos. Het overige gedeelte van het perceel blijft Agrarisch-2.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 17 november tot en met 28 december ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tegen het bestemmingsplan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bestemmingsplan ‘Graspeel tussen 11 en 13 te Zeeland’ gewijzigd vast te stellen;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
-
9.9
Op 1 juli 2022 is een wetswijziging voor de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) in werking getreden. De wetswijziging beoogt de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken. Op basis van deze wijziging van de WGR biedt het algemeen bestuur van de Belastingsamenwerking Oost-Brabant een aangepaste versie van de Gemeenschappelijke Regeling BSOB aan voor een zienswijze.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De volgende zienswijze te geven bij de wijziging van de Gemeenschappelijke regeling (GR) BSOB: Niet akkoord te gaan met de wijziging van artikel 50 lid 4 zodat de raad zijn zienswijze bij besluiten over begrotingswijzigingen onverminderd behoud. Verder verdient het aanbeveling om Artikel 34b van de Wet gemeenschappelijke regelingen over te nemen: “Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam, het bestuur van de bedrijfsvoeringorganisatie of het gemeenschappelijk orgaan zendt vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten”.
Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als bespreekstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
De fractie van SP geeft aan het voorstel mee terug te nemen naar de fractie.
-
9.10
De accountant ondersteunt de gemeenteraad in zijn controlerende functie. Een onderdeel hiervan is de rechtmatigheidscontrole. Deze controle heeft als doel om vast te stellen dat de baten, lasten en balansmutaties tot stand zijn gekomen in overeenstemming met bepalingen in de wet- en regelgeving. Er wordt gecontroleerd of het college relevante bepalingen heeft nageleefd bij het aangaan van transacties met financiële gevolgen. Met het normenkader geeft de raad aan welke normen de accountant moet gebruiken voor de toetsing van de rechtmatigheid. Het normenkader is een inventarisatie van alle wet- en regelgeving die bepalingen over financiële beheershandelingen bevat. Verplichte onderdelen van het normenkader zijn: • Wet- en regelgeving vastgesteld door hogere wetgevers, voor zover deze bepalingen over financiële beheershandelingen bevatten. • Raadsbesluiten c.q. verordeningen, voor zover deze bepalingen over financiële beheershandelingen bevatten. Collegebesluiten vallen niet onder de rechtmatigheidscontrole, tenzij de controle hiervan verplicht is op basis van hogere regelgeving of raadsbesluiten c.q. verordeningen.
Met de komst van de rechtmatigheidscontrole per 1 januari 2023 is het verplicht om het normenkader jaarlijks te actualiseren en te laten vaststellen door de Raad. In de bijlage is het normenkader voor de jaarrekening 2024 opgenomen. Het normenkader bevat alle wet- en regelgeving vastgesteld door hogere wetgevers en de gemeenteraad van Maashorst, Landerd en Uden voor zover deze wet- en regelgeving bepalingen over financiële beheershandelingen bevatten en nog niet is geharmoniseerd. Mocht gedurende het jaar beleid worden geharmoniseerd dan wordt dit automatisch toegevoegd aan het normenkader 2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met het normenkader 2024 en van toepassing te verklaren voor dit boekjaar, waarbij binnen het voorwaardencriterium specifiek getoetst wordt op drie aspecten: recht, hoogte en duur.
Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
Er vindt geen beraadslaging over dit agendapunt plaats.
-
9.11
In een van de eerste raadsvergaderingen van de nieuwe Gemeente Maashorst, 24 februari 2022, is de huidige “Financiële Verordening Gemeente Maashorst 2022” vastgesteld. De totstandkoming daarvan was, voorafgaand aan de herindeling, een proces van ruim een jaar. De twee oude gemeenteraden, de beide colleges en een delegatie uit de gemeenteraden werden daarbij geconsulteerd. Na een besluit van de stuurgroep eind 2021 is dit voorstel en daarmee de Financiële Verordening Gemeente Maashorst 2022 op 24 februari 2022 door de Gemeenteraad van Maashorst vastgesteld.
Toen was al duidelijk dat deze verordening een prima start was maar dat door ontwikkelingen, zowel extern als intern, deze binnen enkele jaren aangepast zou worden naar een verordening die past bij de schaalgrootte, manier van werken en de cultuur van Maashorst en eventueel gewijzigde regelgeving. Dat moment is nu met de voorliggende financiële verordening aangebroken.
De financiële verordening is een belangrijk instrument van de raad om invloed uit te oefenen op het planning & control proces. Met de verordening regelt de raad op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer. Met de financiële verordening creëert de raad waarborgen voor de kwaliteit van de financiële functie van de gemeente. Ook geeft de verordening een nadere invulling aan de (financiële) verantwoording van het college aan de raad.
Na vaststelling door de gemeenteraad treedt de verordening met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2024.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De “Financiële verordening gemeente Maashorst” vast te stellen.
Besluit
De commissie adviseert dit voorstel als hamerstuk op de agenda van de raadsvergadering van 4 april 2024 te plaatsen.
De heer De Vroomen (VVD) stelt voor om bij de kanttekeningen op te nemen 'na advies auditcommissie en goedkeuring raad'. Wethouder Van Heeswijk antwoordt dat hij dit intern zal terugkoppelen.
-
10
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter sluit de vergadering om 21.32 uur.